• Aniiee

Kommunen som kan spara 100 mijoner om året, men inte ge 35 miljoner till kommunal äldrevård och -omsorg

Det är ganska sällan jag så här direkt ber om hjälp från främlingar på nätet, men jag vädjar ändå till er som läser att göra det enda de flesta av oss kan göra, skriva under en protestlista.

Huddinge kommun har snabbkallat kommunledamötena till på fredag nästa vecka (den 26e movember) för att rösta om nedläggningen av kommunens hemtjänst, som de senaste 5 åren gått back ca 30 miljoner kornor om året. Samtidigt som kommunen som helhet gått ca 100 miljoner plus om året under samma tid. 

Själva protestlistan fokuserar (vilket de flesta gör) på äldreomsorgen/hemhjälpen, men detta kommer också drabba LSS på olika sätt.

Så åter igen, skriv gärna på, även om ni inte kommer ifrån eller påverkas av detta. Även om din undersktift kanske inte på riktigt påverkar något så säg att det här inte är ok.

www.skrivunder.com/radda_huddinges_kommunala_hemtjanst

Tiny ifall länken ovan inte funkar: tinyurl.com/y26exvpa

Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Svar på tråden Kommunen som kan spara 100 mijoner om året, men inte ge 35 miljoner till kommunal äldrevård och -omsorg
  • Aniiee

Puff puff

Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (33)

Om du nu vill att man ska skriva på lär du ju förklara det bättre.
    Som du beskriver det låter det som en bra ide att lägga ner eftersom dom uppenbarligen inte kan hantera pengar.

• Anonym (njö)
    Anonym (33) skrev 2020-11-20 13:06:39 följande:

Som du beskriver det låter det som en bra ide att lägga ner eftersom dom uppenbarligen inte kan hantera pengar.

Det är inte säkert att en privat lösning blir varken billigare eller bättre för kommunen. 
  • FDFMGA

Så valfrihet innebär att man tar bort möjligheten att anlita kommunal hemtjänst - något som majoriteten av de som behöver hemtjänst i Huddinge har valt.

Jag antar att man inte ska skriva under om man inte bor i Huddinge - annars gör jag gärna det!

• Kentaur

Skrivit på så klart.

FDFMGA skrev 2020-11-20 13:36:54 följande:
    Så valfrihet innebär att man tar bort möjligheten att anlita kommunal hemtjänst - något som majoriteten av de som behöver hemtjänst i Huddinge har valt.

Jag antar att man inte ska skriva under om man inte bor i Huddinge - annars gör jag gärna det!
    Självklart kan alla skriva på som vill. Ju mer de ser att det sprids i landet desto bättre.
  • Anonym (.)
    Det är inte så kommuner och kommunpolitik fungerar eller ska fungera.

Då hemtjänst reglerar enligt LAG precis som skolor regleras enligt LAG måste skolorna och hemtjänsten ha sin verksamhet. Har man inte vettiga politiker som sätter en verklighetsnära budget så kommer det att bli minus.

Då kommuner måste ha hemtjänst så måste de enligt lag erbjuda något annat. Externa företag kanske? Det blir oftast mycket dyrare i slutänden eftersom företagen har ett viss vinstkrav till skillnad från kommunerna.
  • klyban
    Aniiee skrev 2020-11-19 20:52:57 följande:
    Det är ganska sällan jag så här direkt ber om hjälp från främlingar på nätet, men jag vädjar ändå till er som läser att göra det enda de flesta av oss kan göra, skriva under en protestlista.

Huddinge kommun har snabbkallat kommunledamötena till på fredag nästa vecka (den 26e movember) för att rösta om nedläggningen av kommunens hemtjänst, som de senaste 5 åren gått back ca 30 miljoner kornor om året. Samtidigt som kommunen som helhet gått ca 100 miljoner plus om året under samma tid. 

Själva protestlistan fokuserar (vilket de flesta gör) på äldreomsorgen/hemhjälpen, men detta kommer också drabba LSS på olika sätt.

Så åter igen, skriv gärna på, även om ni inte kommer ifrån eller påverkas av detta. Även om din undersktift kanske inte på riktigt påverkar något så säg att det här inte är ok.

www.skrivunder.com/radda_huddinges_kommunala_...

Tiny ifall länken ovan inte funkar: tinyurl.com/y26exvpa

Så de vill att allt blir privat?
    Och sen ska de spara 30 miljoner, låter väldigt illa för vården/hjälpen av de äldre.

Eller kanske blir det att de ökar avgifterna och sen står man där med socialhjälp eller att äldre inte har råd med hjälp.
    Detta låter bara för konstigt.

Än mer udda att privata aktörer har inte ens har ett nödvändigt tillstånd för bedriva vård och omsorg.

• Aniiee

Felet är att organisationen får inte ens hela äldrepengen. Kommunen stoppar en del av den i fickan. Det är kraftigt underbemannade för att de inte för tillräkligt med pengar i budgeten. Organisatioenrna i kommunen ska "bära sig själva" enligt politikerna, men med orealistiskt låg budget går det så klart inte ihop.
  • Aniiee
    FDFMGA skrev 2020-11-20 13:36:54 följande:

Du får absolut skriva på var du än bor. Till och med folk i andra länder har skrivit på.
Svar på tråden Kommunen som kan spara 100 mijoner om året, men inte ge 35 miljoner till kommunal äldrevård och -omsorg