• Eveelina89

Tidiga sammandragningar

Någon som har erfarenhet av tidiga sammandragningar? Har nu haft dem sedan cav17, har dem hela tiden oberoende av vad jag gör. Tappen är intakt, men varför håller livmodern på såhär? Träna på förlossning så tidigt? Någon som varit med om liknande? Blev ni sjukskriven eller var det bara att jobba på som vanligt?

• Svar på tråden Tidiga sammandragningar
  • amandakollb
    Eveelina89 skrev 2020-11-16 21:37:08 följande:

Någon som har erfarenhet av tidiga sammandragningar? Har nu haft dem sedan cav17, har dem hela tiden oberoende av vad jag gör. Tappen är intakt, men varför håller livmodern på såhär? Träna på förlossning så tidigt? Någon som varit med om liknande? Blev ni sjukskriven eller var det bara att jobba på som vanligt?

jag! jag är i v 24 snart och har känt sammandragningar dagligen sen v.18 typ, ibland flera gånger om dagen. de gör dock inte ont utan jag har mer börjat tycka att det är obehagligt när det putar ut och spänner. min bm sa att det är ofarligt så länge de inte gör ont iaf. livmodern tränar för förlossningen tydligen. 

jag kan jobba på som vanligt då de inte gör ont eller så :) har du ett fysiskt tungt jobb? gör dina sammandragningar ont? eller varför vill du bli sjukskriven? :) 
  • fjanten

Har haft (eller känt, ska jag väl säga) från vecka 16 med alla 4. Ja, livmodern tränar inför förlossningen.

• Ebo88

Jag hade tidig sammandragningar i min första graviditet.

Började i v.15 och blev mer intensiva och dom gjorde även ont.

V.25 föddes sonen.

MEN!

Jag har försvagad livmoderhals och en hjärtformad livmoder och på köpet så hade jag en GBS infektion och det var infektionen som påverkade sammandragningarna och då orkade inte min kropp hålla tillbaka att Livmodertappen blev påverkad.

Jag känner många som har haft sammandragningar under sin graviditet där tappen aldrig blev påverkad från tidigt skede. En del av dom har blivit sjukskrivna hit och dit och då har det blivit bättre

Men bra att du kollar up det!

En vecka innan jag födde så sökte jag hjälp hos bm men hon sa att jag skulle sluta dricka så mycket vatten. Hade man tagit odling så hade det kanske slutat annorlunda med antibiotika

• Eveelina89

Jag vill inte vara sjukskriven men BM har sagt att jag ska hålla mig hemma tills jag träffar läkaren imorgon då de är rädd för förtidigt förlossning. Jag har ingen koll på detta men det är otroligt jobbigt och har inte hört många som har haft samma, skönt att höra att det är fler och att det har gått bra! <3 Jag känner lite så att om det är ok för bebisen så är jag lugn, ska till läkaren imorgon så där lär jag få min dom. Det är dock värre när jag jobbar, inte på grund av tungt yrke utan mer stress och press.

Tack för era svar <3

• fjanten

Men läser man på 1177 står det att det inte är konstigt att känna redan från vecka 16, att man kan få dem en-flera gånger i timmen, så länge det inte gör ont är det ingen fara (men de kan såklart vara obehagliga) o.s.v. Det är liksom livmoderns sätt att träna sig inför förlossningen...

• Helmut2

Jag hade med eller mindre konstanta sammandragningar från ca v 16 (iaf då jag kände dem första gången) min förra graviditet. Tjatade till mig en undersökning runt vecka 22 och tappen var lång och sluten.

Hade så restrerande graviditet. Ingen anledning till sjukskrivning. Jag jobbade 100% till v 39, barnet föddes ett par dagar efter bf.

• vintergatantrettiotre

Hur går det för dig TS?

Jag hade oregelbundna sammandragningar från v17 i min första graviditet, från v25ca blev de regelbundna, men smärtfria. Åkte in i v26 och då såg de SD varannan minut på CTG, men ingen cervixpåverkan samt ett välmående foster. Hade sedan SD var 3e till 10e minut resten av graviditeten. Låg inne och fick bricanylinjektion i v28. I v31 trodde de att sonen var på väg pga hade onda sammandragningar och cervixpåverkan, men de lyckades stoppa förlossningen. Han föddes i v39 och mådde jättebra :) De hittade aldrig någon anledning till mina SD, tog tusen odlingar. Enda hypotesen var att jag var ?liten och smal? så livmodern blev retad lätt? Haha.

Jag var sjukskriven halvtid från v20 för foglossning och heltid från v28 för foglossning och täta SD. Jobbade då som läkare på sjukhus så relativt mkt spring men inte jättetungt arbete. Tyckte det var trist att inte jobba då det var en bra avledning från gravidångesten, men kunde bokstavligen inte gå så...

• Anonym (K)

Undrar också hur det har gått?

Jag har haft sammandragningar sedan vecka 15 i alla tre graviditeter och som sagt det är ingen fara så länge de inte gör ont. Det är inte samma sak som förvärkar som kan kännas mer som mensvärk.

• Anonym (BF Jan 2021)

Inte TS, men jag har också haft regelbundna sammandragningar sedan i alla fall vecka 20, kanske tidigare. Måttliga till starka. Är just nu i vecka 32, fortfarande regelbundna sammandragningar och allt fint.

• Anonym (Ont)

Jag undrar också hur det har gått?

Är i precis samma situation. Sammandragningar hela dagarna men mina gör ont också, i alla fall på jobbet (lyfter tungt). Är i v 22 och ska träffa läkare på måndag.

Svar på tråden Tidiga sammandragningar