Panik! Behöver tips, råd & uppmuntran!
Hej,
Vår dotter är snart 6 månader och sover i princip bara på mig, det har varit så sedan hon föddes. Jag liggammar delar av nätterna men annars sover jag halvsittandes med dottern snuttandes på mig.
Hon har totalvägrat både napp och flaska trots MÅNGA försök med massvis av olika modeller och storlekar samt innehåll (bröstmjölk, ersättning av olika fabrikat). Hon spottar bara ut både napp och flaska.
Om hon inte får snutta som hon vill protesterar hon mycket HÖGLJUTT och jag låter henne få som hon vill eftersom vårt äldre barn vaknar av skriken/gråten. Dessutom bor vi i ett mycket lyhört lägenhetshus. Gråtmetoder går därför bort, om inte annat, av den anledningen.
Hennes äldre syster sov på mig tills jag slutade amma henne vid 4 månaders ålder då vi gick över till ersättning. Efter det sov hon mycket bättre och själv. Den äldre dottern tog även napp vilket gjorde att vi kunde turas om att pilla in den när hon vaknade på kvällen/natten. Men denna bebisen vägrar som sagt.
Jag är trött på att vara mänsklig napp.
Jag är trött på att sova sittandes.
Jag är trött på att aldrig kunna gå iväg 2-3 timmar på kvällen (hon vaknar ofta flera gånger på kvällen tills jag lägger mig och hon får ligga där och snutta).
Jag känner mig kvävd och har svårt att se ljus i tunneln, ska hon sova på mig när hon är 1,5 år också? Även när hon börjar äta mer mat kommer hon vilja fortsätta snutta nätterna igenom, helt övertygad. Jag fattar att det kommer en dag (när hon är 2?) då hon självvalt inte kommer vilja sova så här men jag vet inte om jag fixar nuvarande upplägg så länge till. Det har skett 0% framgång med hennes sömn under de senaste 3 månaderna så börjar tappa hoppet om att detta ska lösa sig av sig självt.
Eftersom hon vägrar napp och flaska är det i princip bara jag som kan trösta. Hennes pappa försöker ofta ofta, varje kväll men det urartar bara till panik-skrik, om inte jag kommer och låter henne snutta.
Vad gör man? Hur har ni gjort? Ge en desperat människa alla tips och råd ni har!
Mvh,
Den mänskliga nappen