• Tora C

Gissa kön med hjälp av HCG-nivån?

Hej!

Jag har varit gravid två gånger och båda gånger väntat en pojke. Nu när jag är gravid för tredje gången syntes strecket flera dagar tidigare än de andra gångerna på graviditets-testet. Ett par veckor in i graviditeten var också strecket rejält mycket starkare på graviditets-testet än det varit vid samma tid under de andra graviditeterna. 

Enligt forskning, se nedan, har kvinnan runt 20 procents högre HCG-nivå när hon väntar en flicka. Och graviditetstesten mäter ju just HCG-nivån. Betyder det att det skulle kunna finnas en koppling mellan hur starka och tidigare ens test-streck är och vilket kön man väntar?

Tacksam för tankar!

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4625920/ 
    www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/health-news/parents-can-find-out-sex-foetus-after-three-weeks-9276860.html

• Svar på tråden Gissa kön med hjälp av HCG-nivån?
  • Mascaraklumpar

Här är fördelningen i längd för män och kvinnor. (Hoppas bilden funkar)

qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-7ca1b9aeab2a1ef304aa5df52b2f9524.webp

Längden är normalfördelad hos både kvinnor och män, men männens kurva är högerförskjuten jämfört med kvinnornas. Eftersom kurvorna ligger ganska långt ifrån varandra så går det ibland att göra ganska säkra gissningar angående en persons kön bara baserat på längden. Är någon 185 cm lång så är det förmodligen en man, är någon 155 så är det förmodligen en kvinna. I intervallet 165-175 är det däremot svårare att gissa, pga att kurvorna överlappar för mycket. Det blir en extremt osäker gissning.

När det gäller hcg så kan man föreställa sig att kurvorna snarare skulle se ut såhär

qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-7ca1b9aeab2a1ef304aa5df52b2f9524.webp

Dvs överlappet är mycket större och nästan alla värden ger en väldigt osäker gissning. Har man ett extremt högt eller lågt värde så kan det ändå fungera precis som personen i den nedre artikeln verkar vara inne på (skummade bara igenom den snabbt), men det handlar om några enstaka fall.

• Mascaraklumpar

Provar igen

[img=undefined]

• Mascaraklumpar

Nu kom bara bild 2 med. Du får klicka på den andra.

• Tora C

Hej, 

tack för svar!

Jag lyckas dock inte öppna den första bilden, så jag fick lite svårt att sätta ditt svar i ett sammanhang. Vad hade alltså längden på olika personer utifrån kön med gravstreck att göra? :)

Sammanfatta väldigt gärna din uppfattning i ett par meningar - tolkar jag det rätt att du inte tror att det går att se något mönster i fråga om HCG?

Varmt hej,
    Tora

• Mascaraklumpar
    Tora C skrev 2020-11-11 19:36:26 följande:

Hej, 

tack för svar!

Jag lyckas dock inte öppna den första bilden, så jag fick lite svårt att sätta ditt svar i ett sammanhang. Vad hade alltså längden på olika personer utifrån kön med gravstreck att göra? :)

Sammanfatta väldigt gärna din uppfattning i ett par meningar - tolkar jag det rätt att du inte tror att det går att se något mönster i fråga om HCG?

Varmt hej,

Tora

Mäter man hcg hos en grupp kvinnor så kommer antagligen 95-99% ha ett hcg-värde som är ungefär lika vanligt hos båda könen. För den lilla andelen med extremt höga eller extremt låga värden så är det eventuellt möjligt att förutse könet, förutsatt att resultaten i artikeln du länkar till stämmer.
Svar på tråden Gissa kön med hjälp av HCG-nivån?