• Lakasot

Vad menas när man kallar en kille gullig?

I vilka sammanhang skulle ni tjejer kalla en kille gullig? Tänk er att ni inte känner killen så bra, ni är bekanta men känner inte direkt varandra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-11-06 22:02
    Ska kanske tillägga att jag menar alltså något man säger direkt till killen, inte något man säger till andra om den personen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad menas när man kallar en kille gullig?
  • Anonym (Kvinna)

Oftast en kille som är snäll som jag inte vill ligga med.

När min kompis berättade att hennes pojkvän hade köpt rosor till henne så sa jag "åh vad gullig han är" just för att jag tyckte det var en gullig sak att göra.

• Anonym (Mia)

Jag tänker någon som är omtänksam och snäll och gör något lite extra för att hjälpa/glädja en.

• Anonym (Kvinna)

Såg din uppdatering. Det är i samma situation som med min kompis som jag skulle säga att en kille var gullig, tex om det var mig han köpte rosor till så skulle jag säga att han var gullig.

• Anonym (piggelina)
    Anonym (Mia) skrev 2020-11-06 22:13:25 följande:

Jag tänker någon som är omtänksam och snäll och gör något lite extra för att hjälpa/glädja en.

Jag tänker precis som du. Jag sa det till min manliga kollega för ett bra tag sen och han rodnade fint. Men han är väldigt hjälpsam. Och gullig.
  • Anonym (Sanna)

Som att han är väldigt ung och oskyldig, men verkar snäll, och har i det läget gjort något GULLIGT. Typ köpt in mitt favoritte till kontoret där jag är enda tedrickaren - då skulle jag kunna säga typ "Nämen vad åh! Vad gullig/go du är - tack!". Definitivt inte någon jag vill ligga med eller vill ha något romantiskt med - han är mer som en lillebror i mitt huvud. Är du med på hur jag menar?

• Anonym (S)

Enda sammanhanget jag skulle säga till någon att den är gulig är som "vad gullig du är" i sammanhang där personen hjälpt mig eller gjort något annat snällt, tex kommit med en kopp laffe eller så. Det skulle då vara neutralt så till vida att det inte hade med om jag tyckte personen i fråga var attraktiv eller ej att göra.

Det skulle vara ett sätt att säga tack och visa uppskattning för något som personen gjort. Och det skulle jag kunna säga till en person helt oberoende av om jag fann honom attraktiv eller ej. På samma aättsom jag skulle säga "tack för hjälpen" till vem som helst oavsett om han var attraktiv eller ej.

• Physalis

Nu brukar jag inte använda den frasen utan mer "oj tack vad snällt av dig" eller så, men om jag sa det så hade jag nog sagt det när jag blev glatt överraskad över en killes vänliga handling. Så det hade likväl vara en kollega eller en ny partner som gör något extra snällt.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Lecni)
    Lakasot skrev 2020-11-06 21:53:56 följande:

I vilka sammanhang skulle ni tjejer kalla en kille gullig? Tänk er att ni inte känner killen så bra, ni är bekanta men känner inte direkt varandra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-11-06 22:02

Ska kanske tillägga att jag menar alltså något man säger direkt till killen, inte något man säger till andra om den personen.

Mer kopplat till en handling än personlighet. När han gör något extre snällt och vänligt.
  • Anonym (Liz)

En kille med fin personlighet. Jag kan vara attraherad av honom men inte nödvändigtvis. Han kan lika väl bara en gullig kompis.

• Anonym (Gullig)

Kallade min kille gullig igår när jag gosade med hans nyrakade och mjuka pung.

• Anonym (Annika)

Om jag säger det till en kille är det för att han gjort något snällt, mot mig eller mot någon annan.
    Det säger inget om vad jag tycker om honom som person, utan kan vara vilket som helst av dina tre alternativ. Dock säger jag nog inte så om det är en kille jag ogillar eller har lite svårt för.

• Anonym (fru)

Talar vi om utseendet så talar vi om en sockersöt pojke, dvs inte en man. 

Talar vi om personlighet menas det att han är omtänksam osv. Så länge detta också kombineras med manliga egenskaper är det något bra. 

Svar på tråden Vad menas när man kallar en kille gullig?