• Vendela75

Vad gör man åt tonårsfinnar/kvisslor nuförtiden?

Hej!

När jag växte upp var det mest Clearasil man såg reklam för, men jag hade aldrig några större problem med huden så jag gjorde ingenting åt det.

Men min 13-åriga dotter har tyvärr ärvt sin pappas hudproblem och har hela T-zonen full av finnar och kvisslor, något hon mår ganska dåligt av, och kan inte låta bli att peta och klämma så det blir ännu värre. 

Så jag vill bara ha era bästa tips på vilka produkter man köper i dagsläget som kan hjälpa lite?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Vad gör man åt tonårsfinnar/kvisslor nuförtiden?
  • Mrs Green

Hjälper inte det finns en mängd krämer och tabletter man kan få på recept, börja med de enklare/svagare som man kan få av husläkaren. Skulle inte det heller hjälpa kan de skicka remiss till hudläkare. Men det är förstås bra att börja lite försiktigt och se vad som krävs. 

• Themis

Haha,  jag köpte sån där "gummimask" som man målar på, låter stelna och sen drar av till min son. Han gick med på det enbart för att den var svart. han tyckte inte effekten var super men jag såg i alla fall skillnad.

Han har ansiktsvatten att använda vid behov och vet att han inte ska pilla, hålla naglarna korta, men i övrigt har vi väntat ut det bara då hans problem inte varit extrema.

Har man böldakne i ansikte eller på ryggen bör man vända sig till hudläkare. Långtidsantibiotika kan döda av de bakterier som ger upphov till bölderna och då slipper man fula ärr för livet. Min kompis fick antibiotika direkt när hon vid 14 fick sådana problem för hennes pappa var läkare.

Min man som inte hade nåägon läkare i familjen fick ha sina bölder på ryggen och ducka choklad tills han träffade mig och blev tjatad till läkaren.
    En kur senare och sen var hans hud bra och han kunde äta choklad och pizza igen.

Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
Svar på tråden Vad gör man åt tonårsfinnar/kvisslor nuförtiden?