Är det för sent för KUB-ultraljud?
Jag är nu i v.12 och har gjort blodprov inför KUB och har fått en tid för ultraljudet den 19 e november men jag är då i v.15 14+0, är det inte försent då?
Jag är nu i v.12 och har gjort blodprov inför KUB och har fått en tid för ultraljudet den 19 e november men jag är då i v.15 14+0, är det inte försent då?
Nej det ska inte vara för sent. De vet nog vad de gör :)
www.1177.se/barn--gravid/graviditet/undersokningar-under-graviditeten/kub--kombinerat-ultraljud-och-blodprov/
Ja det är för sent. Sista dagen för KUB-ultraljud är 13+6. Och då gäller det ju att datum stämmer. Jag blev själv inbokad på ultraljud för KUB när jag trodde jag var i 12+1 men det visade sig då att jag var i 14+4 så det gick inte att mäta den där spalten som de behöver göra för KUB. Mitt KUB var alltså helt värdelöst.
Som tur är hade jag gjort ett NIPT privat samtidigt så vi fick resultat därifrån.
Säg till din BM att du vill ha en tidigare tid! Acceptera inte ett nej!
Här kan du läsa att det är till och med 13+6 som gäller.
www.vgregion.se/halsa-och-vard/barnmorskemottagning/besok-hos-oss/kub-undersokning/
Ja det är för sent. Sista dagen för KUB-ultraljud är 13+6. Och då gäller det ju att datum stämmer. Jag blev själv inbokad på ultraljud för KUB när jag trodde jag var i 12+1 men det visade sig då att jag var i 14+4 så det gick inte att mäta den där spalten som de behöver göra för KUB. Mitt KUB var alltså helt värdelöst.
Som tur är hade jag gjort ett NIPT privat samtidigt så vi fick resultat därifrån.
Säg till din BM att du vill ha en tidigare tid! Acceptera inte ett nej!
Bra med NIPT! Vi gjorde också NIPT för det är mer tillförlitligt än KUB. Jag litade inte helt på KUB och tur var väl det! Om du nu ändå gör NIPT skulle jag inte tjata på BM om att få byta tid. Är det för sent så kommer det visa sig och då har du ju ditt NIPT. Jag är ändå glad att jag gjorde UL för KUB för så fick jag datum satt för beräknad förlossning och och barnmorskan som gjorde UL kollade också lite extra saker som tex att hjärtat hade två kammare etc. Sånt som de egentligen inte kollar då men hon gjorde det ändå.
Vanligast är ju att man nu får beräknat datum vid RUL men eftersom jag blivit daterad vid UL för mitt KUB så ändrade de inte på det. Att bli daterad runt v 14 är mer exakt än vid v 18-20.
Ja jag tror att jag ändå hade velat göra det för som du säger det är mer tillförlitligt jag hade inte kunnat lita på KUB.
Jag skiter i att tjata på henne så får jag göra det omvänt nu istället och börja med NIPT tänker också att det är bra att man får en extra koll.
I vilken stad gjorde du det och hur lång tid tog det att få svar? :)
Ett UL runt v 14 är ju jättebra så det hade jag definitivt gått på ändå. Skönt att se så allt ser bra ut. Och om det då är för sent för KUB så har du ju något att ifrågasätta din BM över.
Jag gjorde NIPT på Sokolova Gynklinik i Göteborg 6/8 och de ringde med resultatet vid lunchtid 19/8. Jag satt i bilen och min man körde. Jag satte på högtalaren på mobilen så vi båda fick veta resultat och även bebis kön samtidigt
Sen skickade de hem resultatet per brev därefter. Men de gör så att de ringer så fort de får resultatet så man ska få besked så snabbt som möjligt och inte behöva vänta på postgången.
Ja det har du rätt i, skönt att se så allt ser bra ut :)
Ah okej skönt att de ringer så fort de vet, kollade ni kön också?
Jag skall göra det på barnmoskehuset i Göteborg. :)
Såg precis att du skrev att ni kollade kön också Hahah