• Anonym (Ts)

Vad tror ni oförklarlig barnlöshet beror på?

Som rubriken lyder. Och vad tror ni är den vanligaste anledningen till oförklarlig barnlöshet?

• Svar på tråden Vad tror ni oförklarlig barnlöshet beror på?
  • Anonym (123)

Att den är oförklarlig känns som ett alternativ.

Hur skulle vi kunna sitta och gissa om sånt som en utredning inte ens kan hitta svar på?

• Anonym (Ts)
    Anonym (123) skrev 2020-11-01 15:38:54 följande:

Att den är oförklarlig känns som ett alternativ.

Hur skulle vi kunna sitta och gissa om sånt som en utredning inte ens kan hitta svar på?

Det finns alltid en orsak, men den hittas inte.

Jag efterfrågar just gissningar, och det är inte alls ovanligt att folk blir förklarade oförklarligt barnlösa i Sverige för att sedan få ett svar på vad barnlösheten beror på när de sökt hjälp utomlands. Kunskapen om fertilitet är som bekant inte den bästa i Sverige.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Jo) skrev 2020-11-01 15:40:18 följande:

Just oförklarlig.

Var dock inte det jag frågade efter, utan vad folk tror det beror på.
  • Anonym (Sanna)

Problem med immunsystemet. Att paret inte är kompatibla.

• Anonym (C)

Männen spermier är dålig kvalite.Kvinnan har menstruation störningar .

• Anonym (H)

Ålder, sköldkörteln, föroreningar och andra hormonstörande ämnen som vi dagligen får i oss.

• syntharen

Ibland skulle jag tro att man har otur, att just ägget och sperierna inte blev nåt bra tillsammans eller att det bara inte blev nån befruktning. I andra fall tror jag att det är mer komplexa saker som Sveriges sjukvård inte har koll på. Det skulle också kunna bero brist på vitaminer och mineraler hos kvinnan och mannen som påverkar dom mer än andra par (jag själv fick plötsligt kortare cykel när jag tog stora doser av D-vitamin och blev gravid efter ett par månader och fick inte missfall efter ha fått 4 missfall på dom nästan 5 år vi försökte få till ett syskon till vårt första barn så jag tror starkt att det var D-vitaminet som bidrog till att jag äntligen kunde bli gravid och behålla graviditeten).

• Anonym (Jh)

I vissa fall handlar det nog absolut om saker som sällan eller aldrig testas för i Sverige (eller som inte kan testas för eftersom man inte vet vad man letar efter, som med de okända genetiska problemen nämnt nedan). T.ex vissa infektioner, immunproblem, mutationer som påverkar blodkoagulering, DNA-fragmentering hos spermier, ägg som har för tjockt membran som gör det svårt för spermier att ta sig in i dem, okända/oidentifierade recessiva genetiska sjukdomar/mutationer hos paret som leder till att graviditet uteblir eller förloras etc. I vissa andra fall handlar det säkert om saker som inte alls är känt enligt forskningen än så det är givetvis supersvårt att gissa kring det.

• Anonym (Jag)
    Anonym (C) skrev 2020-11-01 15:48:31 följande:
    Männen spermier är dålig kvalite.Kvinnan har menstruation störningar .
    Det är ju uppenbara orsaker som direkt framkommer i en utredning. Oförklarlig infertilitet kallas det när man under en utredning inte hittar några fel.

Ts: i vissa fall framkommer orsaken när man gör IVF. Dit hör tex dålig äggkvalitet, fragmenterade ägg, för hårda äggskal. Om man vid IVF inte heller hittar några fel kan det ändå bero på dålig äggkvalitet eller kombinationen av just de äggen och de spermierna- embryona är dåliga fast allt ser bra ut. Det har tom hänt vid äggdonation. Om man kommit så långt som till fina embryon, men ändå inte blir gravid är det lurigare. Överaktivt immunförsvar kan nog spela in även tidigt, dvs förhindra att ägget fäster eller orsaka att det dör innan man ens vet att man blivit gravid. Vid upprepade missfall är det helt klart en orsak som tyvärr inte erkänns av svensk allmän vård. Några få privata läkare tror på det och behandlar mot det. D-vitamin som nämnts ovan... ja, varför inte. De flesta nordbor har brist på D-vitamin, vissa även under sommaren (de som inte solar). Jag har antingen solat eller ätit extra D-vitamin tror jag nästan alla behandlingar och graviditeter.
  • Anonym (Tessa)

Fick höra en för mig väldigt konstig anledning från Nån professor/läkare som hade studerat detta. Tydligen blir allt fler män sterila och det har att göra med att avståndet mellan pungen och anus blir längre. Hur det påverkade minns jag inte, men detta visade sig vara väldigt vanligt bland par som var barnlösa och där det berodde på mannen och hans spermier. Antar att dom blev färre och slöare pga avståndet. Låter märkligt som sagt... men tydligen såg man samma likhet hos djur.

• Anonym (Tessa)

Fick höra en för mig väldigt konstig anledning från Nån professor/läkare som hade studerat detta. Tydligen blir allt fler män sterila och det har att göra med att avståndet mellan pungen och anus blir längre. Hur det påverkade minns jag inte, men detta visade sig vara väldigt vanligt bland par som var barnlösa och där det berodde på mannen och hans spermier. Antar att dom blev färre och slöare pga avståndet. Låter märkligt som sagt... men tydligen såg man samma likhet hos djur.

Svar på tråden Vad tror ni oförklarlig barnlöshet beror på?