Editanna skrev 2020-11-01 14:51:29 följande:
Jag var inte så påläst om insemation eller ivf.
Jag trodde att jag skulle lyckas bli gravid med enbart insemation då jag har ett barn sen tidigare. Men tyvär så ser det inte ut så. Kliniken säger att jag är ung och kommer lyckas med insemation. Jag är 27.
Nu efter tre insemationer har jag verkligen fått nog och väljer därför göra IVF. Då jag verkligen slösat så sjukt mycket pengar på insemation hade lika gärna kunnat ta ivf på en gång :(
Är det någon som gjort IVF på vitanova?
Fick du välja själv vilket du ville göra eller var du tvungen att försöka med insemination innan? Jag är rädd att själv hamna i den situationen att läkarna väljer att jag ska göra insemination. Det är lika liten chans att bli gravid genom insemination som vid ett samlag. Inte alls ovanligt att det tar ett år eller mer att bli gravid genom samlag. Så i värsta fall kan man behöva göra 12 inseminationer = extremt dyrt och många pengar kastade i sjön, eftersom de flesta blir gravida efter bara 3 IVF:er.
Har de kollat ditt AMH? Ibland hjälper det inte att vara ung och redan ha ett barn tyvärr. Du kan ändå ha ett lågt AMH trots din ålder och då är det mer optimalt med IVF. Känns som läkare inte tar en på allvar ibland bara för att man är ju "så ung".