• HerrNilsson

    Kläder PW höst

    Jag har anlitat PT för att bli smal och enligt hennes program så ska jag power walka ett par gånger i veckan.

    Idag när jag skulle ut så hade de blivit ganska kallt (5 grader) och jag var inte alls förberedd med kläder för det här vädret.

    Så vad har ni på er på er PW, och var kan man köpa prisvärda kläder i storlek xl? Jag planerar ju att minska i omfång, så vill inte lägga för mkt pengar på den här storleken.

  • Svar på tråden Kläder PW höst
  • Duckan

    För en PW krävs väl inga speciella kläder egentligen? Lager på lager så du inte fryser men heller inte så mycket så du blir genomsvettig.
    Jag sprang i morse. -2 och jag hade tajts, en underställströja och en fleece (avsedd för träning) samt mössa och vantar. Det kändes lagom.

  • BuoBä

    Gissar från din nick att du är man?

    Min man har köpt prisvärda träningskläder från HM, bland annat långärmade funktionströjor. Det, en fleece- eller ulltröja och sen något regn-/vindtätt över så borde du hålla dig varm. På benen kan du ha långkalsonger under vanliga (tränings)byxor. HM har också ett set med vantar, mössa och buff I funktionsmaterial.

  • Aniiee

    Lager. Lager, lager, lager. Nu power walkar jag inte men jag är ute med hundarna i alla väder och alla temperaturer, och alla ljus/mörker. Så... när jag går ut när det är kallt (vilket för mig inte är samma temp som för dig, men, men), har jag på mig, från topp till tå:

    (ingen mössa, men du kanske behöver en. Jag har massa tjockt hår som skyddar. Eventuellt också någon form av halsduk eller en buff)

    En kortärmad, tunn tröja som leder bort svett. Det finns konstmaterial specifikt för det, men jag föredrar naturmaterial så det blir tunn ull, hampa eller bambu för mig. Ovanpå den, en  långärmad tröja som håller kvar värmen. Inte bommull, alltså. Inte för tjock och sladdrig men gärna lite tjockare än t-shirt-material Ovanpå det, en jacka som inte är för tjock, och som helst är vatten- och vindtålig. Den får gärna vara så pass lång att den går över baken, så man har glipskydd Reflexer eller reflexväst om det är mörkt. Kanske även en lampa av något slag om du ska gå någonstans där det är ont om ljus.

    På benen gäller samma princip, men man klarar sig oftast av bara 2 lager, men beroende på väder kan tre vara bra här med. Ett tunt i material som ledet bort svett, ett tjockare som håller in lite värme, eventuellt även med vind- och regnsskydd, eller ha det i ytterligare ett lager.

    På fötterna är det bra med längre strumpor, eventuellt också tjockare, om du fryser om fötterna. Även här kan man ta till lager-på-lager genom att ha två par tunna strumpor. Ett par bra dojjor är också viktigt, men svenska vinterkängor kan vara för tunga. Ett par sportkängor är bättre. 

    Glöm inte händerna. Ett par fodrade handskar eller ett par tunna tygvantar och ett par tjockare tumvantar.

    Sånna här kläder kan du hitta var som helst och i de flesta prisklasser. Du behöver inte en sportaffär, annat än möjligen för skorna. 

    Börja där. Sedan kommer du märka om du behöver tjockare/tunnare kläder och/eller fler/färre lager. Lycka till med dina power walks =)


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
Svar på tråden Kläder PW höst