• Anonymsju

Pedagog anmäld för kränkning emot barn

Mitt barn på 2,5 år har under en längre period på sin nya förskola visat obehag till en pedagog. Det har blivit värre den senaste tiden, och mitt barn reagerar med mycket rädsla när den personen är i närheten vid lämning. Jag tog tag i problemet, pratade med rektor om en specifik incident där pedagogen tagit tag hårt i mitt barns arm helt oprovocerat. Händelsen blev anmäld direkt av rektorn. Inte bara händelsen togs upp i anmälan, även mitt barns rädsla, oroliga förändrat beteende hemma, att mitt barn aldrig någonsin reagerat så emot en annan människa, utan är väldigt framåt och social emot alla.

Jag undrar om någon vet vad som kommer ske nu? Rektorn kunde inte exakt svara då hon ju skulle prata om detta min sin chef. Någon som vet vad en sådan kränkningsanmälan leder till?

• Svar på tråden Pedagog anmäld för kränkning emot barn
  • Anonymsju

Någon som varit med om liknande, eller har koll på hur det vanligtvis fortskrider?

• Anonymsju

Någon?

• Magical

De får utreda händelsen = prata med den personalen och höra dennes version.  

Sedan beror det helt på vad de kommer fram till, om något ska göras. tex kanske personalen får byta avdelning, men det är inte säkert. 

• Anonymsju
    Magical skrev 2020-10-17 14:20:09 följande:

De får utreda händelsen = prata med den personalen och höra dennes version.  

Sedan beror det helt på vad de kommer fram till, om något ska göras. tex kanske personalen får byta avdelning, men det är inte säkert. 

Ja det förstår jag. Menar mer vad en sån här typ av kränkning brukar leda till, om någon hört eller varit med om just liknande händelse och hur allvarligt det ses som.
  • momjanet

Det sker tio tusentals anmälningar mot personal i skola och förskola varje år. Ett ytterst fåtal leder någonstans. Helt enkelt för att föräldrar är benägna till att bli kränkta by proxy snarare än att det skett en kränkning.

• Anonymsju
    momjanet skrev 2020-10-17 15:31:51 följande:

Det sker tio tusentals anmälningar mot personal i skola och förskola varje år. Ett ytterst fåtal leder någonstans. Helt enkelt för att föräldrar är benägna till att bli kränkta by proxy snarare än att det skett en kränkning.

Har ju inte tänkt tagit upp denna händelse, den kom upp på ett möte jag inte ens hade tänkt vara med på. Andra föräldrar som bokat det möte, jag berättade om den händelsen. Rektorn tog det allvarligt och hon sa att det här måste anmälas. Läser du i lagen så måste en sån här händelse anmälas. Så jag är ingen kränkt förälder, berättade endast vad jag såg.
  • momjanet
    Anonymsju skrev 2020-10-17 15:43:04 följande:
    Har ju inte tänkt tagit upp denna händelse, den kom upp på ett möte jag inte ens hade tänkt vara med på. Andra föräldrar som bokat det möte, jag berättade om den händelsen. Rektorn tog det allvarligt och hon sa att det här måste anmälas. Läser du i lagen så måste en sån här händelse anmälas. Så jag är ingen kränkt förälder, berättade endast vad jag såg.
    Jag berättar om verkligheten och att det sker tiotusentals anmälningar mot personal varje år.
    Det betyder inte att personal har en systematik i att kränka barn, det kan lika gärna vara det omvända, att föräldrar lider av kränkthet by proxy. Det är minst lika viktigt att utreda för att skydda personalen.
  • Anonymsju
    momjanet skrev 2020-10-17 15:49:32 följande:

Jag berättar om verkligheten och att det sker tiotusentals anmälningar mot personal varje år.

Det betyder inte att personal har en systematik i att kränka barn, det kan lika gärna vara det omvända, att föräldrar lider av kränkthet by proxy. Det är minst lika viktigt att utreda för att skydda personalen.

Vad har det med min fråga att göra? Såklart jag förstår att det finns lättkränkta föräldrar.
  • momjanet
    Anonymsju skrev 2020-10-17 15:50:51 följande:
    Vad har det med min fråga att göra? Såklart jag förstår att det finns lättkränkta föräldrar.
    Du frågade vad som hände sen, jag svarade på det.
    Vad för svar vill du ha eftersom mitt inte dög?
  • Anonymsju
    momjanet skrev 2020-10-17 16:17:10 följande:

Du frågade vad som hände sen, jag svarade på det.

Vad för svar vill du ha eftersom mitt inte dög?

Om någon varit med om att just en incident likt den jag beskrivit blivit anmäld utav rektor. Antingen som förskollärare, förälder eller bara bara veta om någon anhörig varit med om liknande. Jag har ju ingen erfarenhet och vet inte hur allvarligt detta anses vara. Då mitt barn är livrädd för denna pedagog så är jag ju orolig. Det är inte bara mitt barn som är rädd heller, vilket var därför fler föräldrar reagerat.
Svar på tråden Pedagog anmäld för kränkning emot barn