• Mangan

Sonen ledsen på förskolan

Hej!

Våran son började på förskola när han var 1 år och 2 månader. Efter 2-3 veckors inskolning gick han direkt upp på 8 timmar; 07:30 - 15:30. Precis som storasyster, som tidigare gått 5 timmar om dagen då min sambo var mammaledig.

Nu har dom båda haft 8-timmarsdagar i 1.5 månader, på olika avdelningar. Och personalen på sonens avdelning säger att han ofta är ledsen och vill ?upp i famnen?. Det sker såpass mycket nu att personalen börjat tycka att dom får tillbringa lite väl mkt tid med bara honom. (Vi skall ha ett möte med dom och diskutera det hela lite djupare.) Sonen var ledsen i början när vi lämnade över honom. Men det blev snart bättre. Dom spekulerade i om han kanske inte är riktigt mogen för förskolan. Jag funderar på om det kanske var för mycket med 8 timmar om dagen direkt.

Dom säger att stundtals funkar det bra. Han är glad och leker med dom andra. Dom säger också att det funkar bättre med honom utomhus.

Min sambo/hans mamma var mammaledig i c:a 1 år. Jag vet att hon skämt bort honom lite på så sätt att hon alltid lyft upp honom så fort han börjat gråta. Och ofta gått omkring med honom i famnen när hon pysslat hemma. Hon är väldigt känslig för barnskrik.

Vad kan man göra för att få det att funka bättre? Lite mer inskolning? Kortare dagar under en period? Vi har varit lite dåliga på att se till att han får tillräckligt med sömn. Oftast somnar han runt 21:00. Sedan upp vid 06:45. Men han vaknar några gånge nästan varje natt och behöver ammas. Nån gång händer det att han bara får 8-9 timmars sömn. Sista 2 veckorna har han också haft lite dålig aptit.

Mangan
  • Svar på tråden Sonen ledsen på förskolan
  • Anonym (H)

Jag tycker inte du ska anklaga mamman för att ha lyft upp honom vid skrik.

I min värld kan man inte skämma bort barnet på det sättet. Men så har jag också ett plusbarn så jag kanske har en skev bild.

8 timmar är ganska mycket för ett så pass litet barn. Jag skulle satsa på att korta dagarna om det går.

• Anonym (H)

Sedan bör ni naturligtvis ta tag i sömnen. Går det att natta honom tidigare så bör ni naturligtvis göra det. Runt 19 är inte orimligt

• Anonym (K)
    Anonym (H) skrev 2020-10-12 22:58:15 följande:

Jag tycker inte du ska anklaga mamman för att ha lyft upp honom vid skrik.

I min värld kan man inte skämma bort barnet på det sättet. Men så har jag också ett plusbarn så jag kanske har en skev bild.

8 timmar är ganska mycket för ett så pass litet barn. Jag skulle satsa på att korta dagarna om det går.

Nä du har rätt man kan inte skämma bort så små barn med sånt. Mamma till icke plusbarn.

Alla barn är olika och när jag skola in min äldsta vid samma ålder så fanns det 2 barn som hade skolats in i veckor. De grät och grät och ville vara i famnen på de vuxna. Och vissa barn är sånna, det är inget konstigt. Mitt barn låg i vagnen mycket inomhus för de var tryggt för honom.

Men 8 h verkar vara för länge nu i början och försök att se till att han får mer sömn.
  • Anonym (W)

Han är för liten för förskola. Små barn har ingen tidsuppfattning och förstår inte att föräldrarna kommer tillbaka, så han blir självklart rädd. Det finns massor av forskning som visar att barn inte har något som helst behov av förskola före 3 års ålder. De får heller ingen tidsuppfattning förrän ungefär samtidigt, så han förstår inte att ni kommer tillbaka. Det är föräldrarna och samhället som har hittat på att de ska till förskola efter så lite som ett år hemma, för att man ska jobba & betala skatt. Och så klagar folk på att lämningarna är så jobbiga för att den lilla bebisen skriker i panik...

• Anonym (Mamma)

1) Han är antagligen för liten för fsk, som påpekats har de inga som helst behov av fsk förrän långt senare.
    2) Han går alldeles för långa dagar! Börja med ungefär hälften, kanske max fem timmar om dagen. Fungerar inte det så ta ännu kortare eller överväg helst att ha honom hemma till nästa höst.
    3) Han sover alldeles för lite! Och måste även sova viss tid om dagen. Börja lägg honom en halvtimme tidigare i taget.
    4) Man kan INTE skämma bort en bebis med kärlek! Det är inte normalt att förskjuta ett pyre som inte ens kan ta hand om sig självt.

• Anonym (6 veckor!)

Jag tänker att det inte är ett dugg märkligt att vissa barn behöver mer närhet och vila under dagen på FSK och att man naturligtvis kan minska dagarna och hitta lösningar som involverar mindre förskola.

Jag tänker att en månad på förskolan är kort tid att få in en fungerade rutin! Ett barn behöver få sova och jag tänker att det är viktigt att detta sker såväl på natten som på vilostunden.

Jag tycker ett möte är ett bra sätt att börja!

• Anonym (Anna)

Det är alldeles för långa dagar för ett så litet barn. Och han började väldigt tidigt.

Vi gjorde detsamma med yngsta. Äldsta började när han var 2 på förskola. Yngasta vid 14 månader så jag inte kunde vara föräldraledig mer pga av nytt jobb. Det funkade inte alls.

Lösningen? Maken fick vackert tabut sin föräldraledighet ett tag till och därefter gå ner i tid på sin tjänst.

Vår yngsta var helt enkelt inte redo.

Så du bör göra detsamma.

• Mimosa86

Er son verkar inte redo. Han är för liten. Bättre att han gör färre timmar på förskolan och får en mildare introduktion. Vi vuxna bli ju trötta av 40 timmars arbetsvecka, tänk då hur ett så litet barn påverkas.. Och i så bullrig miljö.

Varför kan inte du vara föräldraledig?

• Mangan

Tack för all bra info och alla bra råd! Våran dotter (nu 5 år) föddes utan förinformation med Down S, hjärtfel och en del andra handikapp. Vart en svår tid för oss psykiskt och praktiskt. Speciellt för min sambo. Och det hade inte fungerat ekonomiskt för oss om jag skulle vara pappaledig på heltid nu. Kanske deltid. Det är något vi får kolla upp.

Vi har haft lite dåliga rutiner med hans sömn. Det skall vi ta tag i direkt. Och att gå ner till exempelvis 5 timmar på förskolan kan vi säkert få till. Kanske också lite inskolning till.
    Mangan
  • Anonym (E)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-10-13 07:30:49 följande:

1) Han är antagligen för liten för fsk, som påpekats har de inga som helst behov av fsk förrän långt senare.
    2) Han går alldeles för långa dagar! Börja med ungefär hälften, kanske max fem timmar om dagen. Fungerar inte det så ta ännu kortare eller överväg helst att ha honom hemma till nästa höst.
    3) Han sover alldeles för lite! Och måste även sova viss tid om dagen. Börja lägg honom en halvtimme tidigare i taget.
    4) Man kan INTE skämma bort en bebis med kärlek! Det är inte normalt att förskjuta ett pyre som inte ens kan ta hand om sig självt.

Vill bara säga att jag instämmer i ALLT det här! Man kan absolut inte skämma bort en bebis med för mycket närhet. Det är aldrig fel med kärlek och närhet till ett sådant litet barn. Han bör även sova minst 12 timmar per natt i den åldern. 

En liten nybliven ettåring som är borta så mycket av sin vakna tid från sina primära anknytningspersoner verkar reagera på det på ett helt sunt sätt utifrån vad han har för behov i den åldern. Överväg att ha honom hemma längre eller förkorta hans dagar markant. Separationer i sådan tidig ålder och så många timmar i veckan kan bidra till psykisk ohälsa senare i livet om det är ett barn som är känslig för det... Förskola passar inte alla barn i den åldern.
Svar på tråden Sonen ledsen på förskolan