• Anonym (Arbetarna)

Konstiga arbetstider

Varit arbetslös en längre period och börjar bli desperat efter ett jobb, men majoriten av alla jobbannonser är som personlig assistent. Ingen erfarenhet av det, men märker att det nästan alltid är jätteskumma arbetstider. Känner ni igen det?

Nu tittar jag på en annons där det står att man först jobbar 6.15 - 8.15, sedan ledig fram till 13.30 och man jobbar då till 21. Vem orkar med detta tänker jag eller är jag bara kräsen? Är det ens lagligt att dela upp arbetsdagen så? Jobbar ni personliga assistenter så knasiga tider? Beundrar er i så fall!

• Svar på tråden Konstiga arbetstider
  • Anonym (Lus)

Det måste ju vara sovande pass Isf?

• Anonym (pippi)
    Anonym (Lus) skrev 2020-10-12 23:00:04 följande:

Det måste ju vara sovande pass Isf?

Låter som ett delat pass. Man hade sådana förut inom vården men tror facken fått bort dem. Vem vill liksom vara uppbunden till sitt jobb hela dagen. Funkar kanske om man bor granne med sin arbetsplats men behöver man pendla så blir det ju ohållbart i längden.

Men trots det skulle jag rekommendera att ta vilket jobb som helst om man gått arbetslös länge. Sägs att det alltid är enklare att hitta jobb om man redan har jobb.
  • Anonym (Lus)
    Anonym (pippi) skrev 2020-10-12 23:27:24 följande:

Låter som ett delat pass. Man hade sådana förut inom vården men tror facken fått bort dem. Vem vill liksom vara uppbunden till sitt jobb hela dagen. Funkar kanske om man bor granne med sin arbetsplats men behöver man pendla så blir det ju ohållbart i längden.

Men trots det skulle jag rekommendera att ta vilket jobb som helst om man gått arbetslös länge. Sägs att det alltid är enklare att hitta jobb om man redan har jobb.

Läste fel på tiderna och uppfattade det som att det handlade om nästan ett dygns arbete med en kort rast.

Ja detta är nog ett delat pass.
  • Anonym (Ellen)

Du jobbar ju inte så 7 dagar per vecka utan går förmodligen i skift med andra assistenter. Så jag skulle säga att du får den vila du behöver.
    Alternativt så går verksamheten under ett kollektivavtal som medger att man gör avsteg från lagen, det förekommer också.

• Mallan

Om inte jag misstar mig så tror jag att kortast arbetstid skall vara 3 timmar (sammanhängande) enligt lag.
    Sen kan jag hålla med om att det är konstiga arbetstider, många kommuner slutade med "delade turer" för 20 år sedan.

• Anonym (Pers ass)

Jag har jobbat inom LSS under 15 år, både kommunalt och Privat. Mina arbetstider har varierat beroende på brukare, men de har sett ut så här:

7.00- 10.00 ,15.30-21.30 (brukaren var på daglig verksamhet tiden emellan)
    Jobbade mån, tis, fre, lör, sön ena veckan (helgerna 9.00-21-00) och ons, tors andra vecka.

7:00-8:00, alltså dygnspass med 1 tim överlappningstid. 8-9 pass i månaden. 

7:00- 17:30 (dag) 17:00- 7:30 (kv/natt)

• elmadumle
    Anonym (pippi) skrev 2020-10-12 23:27:24 följande:

Fel, de existerar fortfarande, framförallt på helgerna, trots att facket säger sig jobba för att ta bort de. Då säger arbetsgivaren att nej det går inte då måste vi anställa mer personal för att få ihop det. Så sjukt är det idag.
Svar på tråden Konstiga arbetstider