• Hejsanalla

Graviditet

Hej!!

Jag plussade på stickan för bara några timmar sen. Men jag är så orolig, fick ett missfall för 5 månader sen och nu vet jag inte hur jag ska tänka..:( känns så mysigt, men å andra sidan vågar jag inte tro på det....

• Svar på tråden Graviditet
  • Golden23

Jag tror vi alla har den där rädslan i början.

Jag är gravid i v 20 och hade samma oro som dig när vi plussade.

Försök att tänkta positivt, du har fått ett plus så försök att njuta utav det

så gott det går.

• Juno89

Vi är många som förstår dig allt för väl. hade själv ett MA i våras och är nu i v 15. Man får försöka vara positiv. Jag rekommenderar även att försäka boka in ett tidigt UL. Det var så mycket enklare att tro på graviditeten efter att ha sett ett hjärta picka i v 8. Lycka till med allt Glad

• Fia92

Förstår dig så otroligt väl! Jag var också med om ett missfall och jag vågar fortfarande inte tro på det den här gången, trots flera ultraljud där allt har varit bra. Är i vecka 14 nu. Kan också bara rekommendera att boka ett tidigt ultraljud. Jag vände mig till en gynmottagning och då gick ultraljudet på frikortet.

• fjanten

Jag förstår verkligen oron - men försök glädja dig ändå om du kan. Ett missfall gör nog lika ont vare sig man tillåtit sig vara glad eller inte.

För mig hjälper statistik. Fakta: De flesta bekräftade graviditeter leder faktiskt till ett barn. Den meningen brukar jag försöka tänka ofta i början...

Jag brukar också boka in ett ultraljud i vecka 8+, och inte tidigare än så. Varför? För det kan vara svårt att se något innan dess, och otydliga besked skulle oroa mig ännu mer. Dessutom, har man sett ett hjärta picka efter vecka 8+ är det statistiskt sett en väldigt liten risk för missfall.

Hoppas allt går bra för dig TS!

• Hejsanalla
    Golden23 skrev 2020-10-12 13:35:49 följande:

Jag tror vi alla har den där rädslan i början.

Jag är gravid i v 20 och hade samma oro som dig när vi plussade.

Försök att tänkta positivt, du har fått ett plus så försök att njuta utav det

så gott det går.

ja!! Jag får helt enkelt försöka göra det, har bokat in första besöket hos barnmorskan den 2 november. Hoppas på positivt till dess iallafall....
  • Hejsanalla
    Juno89 skrev 2020-10-12 13:58:52 följande:

Vi är många som förstår dig allt för väl. hade själv ett MA i våras och är nu i v 15. Man får försöka vara positiv. Jag rekommenderar även att försäka boka in ett tidigt UL. Det var så mycket enklare att tro på graviditeten efter att ha sett ett hjärta picka i v 8. Lycka till med allt 

Undra om jag får det i samband med inskrivningssamtalet? Jag hoppas det. Pratade med barnmorskan idag och jag har typ haft mensvärk sen jag skulle få mensen och hon svarade att man kan ha det men det kan även bero på missfall????????????
  • Juno89
    Hejsanalla skrev 2020-10-13 13:12:41 följande:
    Undra om jag får det i samband med inskrivningssamtalet? Jag hoppas det. Pratade med barnmorskan idag och jag har typ haft mensvärk sen jag skulle få mensen och hon svarade att man kan ha det men det kan även bero på missfall????????????
    Hej, de brukar dessvärre vara lite kinkiga med tidiga ultraljud har jag förstått om inget är fel. Jag har fått på mina tiddigare graviditeter på grund av att jag blött Rynkar på näsan

Denna gång fick jag ett för KUB i v 13. Men bokade ett privat i v 8 för att jag var så rädd från tidigare erfarenheter.

Tyvärr så kan mensvärk vara precis som det ska men också missfall. Det är jättesvårt att säga vad som gäller för dig. I denna graviditet så hade jag av och till de första 12 veckorna, men aldrig jättemycket. När det var missfall hade jag konstant mensvärk, även om den inte var jätteilla och små blödningar i flera veckor.

Hoppas verkligen det går bra för dig! 
  • Hejsanalla
    Juno89 skrev 2020-10-13 13:31:41 följande:

Hej, de brukar dessvärre vara lite kinkiga med tidiga ultraljud har jag förstått om inget är fel. Jag har fått på mina tiddigare graviditeter på grund av att jag blött 

Denna gång fick jag ett för KUB i v 13. Men bokade ett privat i v 8 för att jag var så rädd från tidigare erfarenheter.

Tyvärr så kan mensvärk vara precis som det ska men också missfall. Det är jättesvårt att säga vad som gäller för dig. I denna graviditet så hade jag av och till de första 12 veckorna, men aldrig jättemycket. När det var missfall hade jag konstant mensvärk, även om den inte var jätteilla och små blödningar i flera veckor.

Hoppas verkligen det går bra för dig! 

Hej!

Jag började blöda förra onsdagen när jag var på träning. Hade ett ultraljud på fredagen och såg ett tickande hjärta ???? Även nu i måndags började jag blöda på träningen, var in till gynakuten och de såg ett tickande hjärta. Håller mina tummar och tår för att det håller sig nu!!!
Svar på tråden Graviditet