• Bubblizzen

OK att stänga dörren? 2-åring.

Hej,

Jag och min man är oense kring huruvida det är okej eller inte att stänga dörren när vår snart tvååring ska sova.

Jag och 2-åringen samsover i hennes rum. Hon somnar alltid utan problem - om inte pappan sitter uppe och kollar på tv i vardagsrummet, då blir hon såklart nyfiken på vad han gör och springer upp flera gånger och hämtar saker, sitter hos honom en stund etc.

Tillslut somnar hon i sitt rum men det kan ta ett tag av springande fram och tillbaka (hon är alltid jätteglad när hon gör det).

Han tycker att jag borde stänga dörren till hennes rum så att hon inte kan springa upp, och jag tycker verkligen inte att det känns okej att stänga in någon, även fast jag också befinner mig i rummet.

Vad tycker ni? Är det okej?

Jag har också föreslagit att han kan gå in till sitt sovrum och kolla på paddan i 15 min så att hon somnar, men det tycker han inte ska behövas och att jag då daltar. Jag känner att det är en liten uppoffring ändå?

Väldigt tacksam över era tankar kring detta!

• Svar på tråden OK att stänga dörren? 2-åring.
  • Anonym (F)

Tycker han han se på paddan i sitt sovrum. Uppenbarligen störs hon av ljudet från teven. Samtidigt måste hon lära sig att somna med ljud med, men om problemet kvarstår efter två veckors försök bör man ge upp tänker jag.

Jag stänger dörren till min tvåårings rum, men hon kan öppna själv om hon får försöka en stund. Men hon sover på andra våningen, så är som en extra säkerhet i tillägg till trappgrind.

• Anonym (123)

Stänger dörren till min 1åring när hon ska sova och har gjort till alla mina barn

• Anonym (Mim)

Jag stänger dörren om min tvååring, fast hon klarar av att öppna den.Jag låter henne springa upp om hon vill. Det händer bara ibland och jag tycker att det är onödigt att ta den striden.Om hon blir upprörd/ledsen precis vid läggdags så tar ju nattningen ännu längre tid. Hon kommer alltid tillbaka till sängen efter någon minut.

• Mascaraklumpar

Ja, det är ok så länge någon är med henne. Hon är ju antagligen instängd den största delen av tiden annars också - i bostaden, i bilen/bussen, i förskolan, i affären. Hon kanske inte har insett det ännu, men dagen kommer när hon vill ut och ni säger nej. Det är normalt - och ibland helt nödvändigt - att föräldrarna bestämmer var man får vara och inte. Hade det handlat om att stänga in henne ENSAM så hade det givetvis varit en helt annan sak.

Med det sagt så tror jag att när det gäller mat och sömn så ska man vara försiktig med att ändra på det som redan fungerar hyfsat. Ibland leder en förändring till att det blir ännu bättre, men ibland kan det bli sämre istället. Känner du på dig att hon kommer stå och gråta och rycka i dörrhandtaget och vilja ut till pappa och att det kommer bli några kvällars fight så tycker jag också att din man kan kolla på paddan i sovrummet istället.

• Anonym (H)

Så länge du är med henne i rummet är det självklart att det är ok att dörren är stängd. Är hon ensam kan det vara lämpligt med en så liten glipa att hon kan öppna dörren utan att trycka ner handtaget men utan att ljud och ljus kommer in.

Däremot kanske hon blir störd av ljudet oavsett om dörren är stängd? Isf bör naturligtvis pappan låta bli dessa ljud tills hon somnar

• LadyJane

Det beror ju naturligtvis på barnet och familjen.
    Som vanligt när det gäller barn och familjer finns det ingen standardmall om vad som är rätt och vad som är fel.

En del koltbarn fixar att sova själva med stängd dörr. Andra måste ha sällskap långt upp i åren.
    Vad som är rätt vet bara ni två vuxna.
    Om det är rätt att pappa ska "offra sig" som uttrycket är, är det exakt lika rätt att mamman ska "offra sig" och jämka sina principer.

• Anonym (S)

Du är inne med barnet i samma rum och nattar? Barnet är inte ensam med stängd dörr? Då förstår jag inte riktgt problemet med att stänga dörren för att hålla ute ljud (under nattningen).

Jag tycker dock också att den som nattar kan ha tystare aktiviteter för sig under nattningen om barnet blir stört annars.

• Anonym (Lurar)

Inte för att jag ser något problem med att stänga dörren när du är med henne, men om tv:n stör får han väl koppla in ett par hörlurar så att ni slipper ljudet.

• Anonym (Anonym)

Det beror på omständigheterna. Om barnet ska stängas in utan att kunna ta sig ut så är det naturligtvis inte ok. Kan hon öppna dörren så kan man stänga, om hon inte blir rädd av att vara instängd.

• Anonym (H)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-11 09:27:40 följande:

Det beror på omständigheterna. Om barnet ska stängas in utan att kunna ta sig ut så är det naturligtvis inte ok. Kan hon öppna dörren så kan man stänga, om hon inte blir rädd av att vara instängd.

Du lästa i ts att ts själv alltså är med i rummet? Barnet är inte i rummet själv med stängd dörr
Svar på tråden OK att stänga dörren? 2-åring.