• Malinn81

Hur ofta drar du fram spisen och städar bakom?

?Hur ofta drar du fram spisen om städar bak den?

Här jag bpr nu har jag aldrig gjort det under de 2 åren jag bott här.

?har du rutin på att regelbundet städa toa, damma, rengjöra ugn och fläkt, våttorka golvet?

Känns som jag är urkass på allt sådant, tyvärr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-10-09 18:02
    Får ta och skärpa till mig då..
    Våttorkar knappt govet var 3 månad ens. Fast dammsuger var och varannan dag. Kan inte med hår, damm och smulor på golvet har en tendens att springa barfota och då känns det ju mer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-10-09 18:02
    Får ta och skärpa till mig då..
    Våttorkar knappt govet var 3 månad ens. Fast dammsuger var och varannan dag. Kan inte med hår, damm och smulor på golvet har en tendens att springa barfota och då känns det ju mer

• Svar på tråden Hur ofta drar du fram spisen och städar bakom?
  • Litenmenhård

Oj, det har jag inte gjort på många år, men tack för påminnelsen. . kanske dags att göra det nu.

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • sextiotalist

Nu har jag häll, men innan dess, kanske två ggr per år.

Städning efter behov. Det går däremot sällan mer än en vecka mellan städningen i badrummet

Resten är behovsstyrt. Två vuxna brukar inte smutsa ner och när sonen bodde hemma så var det hans eget rum som han stökade till i.

Däremot så är vi båda duktiga på att sprida ut våra prylar. Inget som vi stör oss på.

Vi har rörigt men rent

• MeandHim

Jag har kanske städmani men ja, jag drar fram den titt som tätt

Och både dammsuger och skurar golv, väggar och på sidan av spisen om det runnit. Säg var tredje månad då kanske.

• flygrl

Drar väl fram spisen och städar bakom typ med 3-4 månaders intervall kanske.

Badrum toastolen inräknad en gång i veckan, dammsuger ibland varje vecka, ibland varannan, dammar mer sporadiskt, våttorkar golv typ varannan vecka, ugnen vid behov, fläkten väldigt sällan faktiskt typ vartannat sekel eller nåt.

Litenmenhård skrev 2020-10-09 15:02:27 följande:

Oj, det har jag inte gjort på många år, men tack för påminnelsen. . kanske dags att göra det nu.

Är aldrig Torsten där bakom och grejar ha ha? Som dammråtta borde han ju ha ärende dit ibland.
  • Litenmenhård
    flygrl skrev 2020-10-09 17:18:05 följande:

Drar väl fram spisen och städar bakom typ med 3-4 månaders intervall kanske.

Badrum toastolen inräknad en gång i veckan, dammsuger ibland varje vecka, ibland varannan, dammar mer sporadiskt, våttorkar golv typ varannan vecka, ugnen vid behov, fläkten väldigt sällan faktiskt typ vartannat sekel eller nåt.

Är aldrig Torsten där bakom och grejar ha ha? Som dammråtta borde han ju ha ärende dit ibland.
    Duktig du är! .

Haha, jo, han grejar där ibland. Blir så tokig på honom när han är där bakom. :-P.
  • Aniiee
    Hur ofta drar du fram spisen om städar bak den

En gång i kvartalet, om det inte råkar vara något.

har du rutin på att regelbundet städa toa, damma, rengjöra ugn och fläkt, våttorka golvet

Ja. 
    Toan helstädas varje vecka, varje morgon gör någon av oss en "swish&swipe"
    Dammar vet jag inte om vi gör. Vi torkar med våttrasa när vi städar det specifika rummet. Vi städar varje rum för sig olika veckor (så att varje rum helstädas varje månad)
    Ugnen rengörs (eller rättare - jag tar ur plåten jag ställt i botten och kör i diskamaskinen) en gång i månaden eller vid behov. Samma med ugnsgallret och fläktfiltret.
    Golven våttorkas samtidigt som resterande helstädning per rum, undantag köket som våttorkas vid behov utöver, ytterhallens golv på höst-vinter-vår när det dras in extra skit torkas oftare och alla golv under tiden när hundarna löper torkas typ varannan dag.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • moaguuun
    moaguuun skrev 2020-10-09 17:38:27 följande:

Aldrig hänt

Bakom ugnen alltså
  • flygrl
    Litenmenhård skrev 2020-10-09 17:21:16 följande:

Duktig du är! .

Haha, jo, han grejar där ibland. Blir så tokig på honom när han är där bakom. :-P.

Tack!

Den där Torsten asså... :P
  • Litenmenhård
    flygrl skrev 2020-10-09 18:01:51 följande:
    Tack!

Den där Torsten asså... :P
    Du kan få komma hem till mig och städa med om du vill. :-P. Har dammsugit som faen idag.

Jo, den där jäkla Torsten alltså! Haha.
  • Jag är bara jag

Bakom spisen har inte hänt sen vi fick barn och satte dit säkerhetskedjan som håller fast den. Går ta loss, javisst, men inte prio med två små. Tungan ute Inte rengjort ugnen sen dess heller, borde göras det med.  Båda toaletterna skuras ca en gång i veckan. dammsuger gör vi nästan varje dag i köket och hallen, resten vid behov om de rummen inte Swiffas. Skurar golv- varierar massor beroende på vilket rum det är. Vissa 1 gång per år- vi har stort hus.

• Themis

Aldrig eftersom det är häll och den är fogad.

I tidigare bostäder så typ när jag flyttar, eller om man haft jätteotur och råkat få ner rödbetsvatten eller en halv kolasmet där, inte annars.

Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • Törstiga tuppen

Nu känner jag mig som en sjuk person, men vi städar bakom spisen varje vecka. Då städas även ugnen och spisknapparna plockas bort och diskas.

• Themis
    Törstiga tuppen skrev 2020-10-09 19:41:22 följande:

Nu känner jag mig som en sjuk person, men vi städar bakom spisen varje vecka. Då städas även ugnen och spisknapparna plockas bort och diskas.

Men varför?
    Jag fattar verkligen inte?

Städningen finns alltid kvar. Solen skiner idag, jag tar en löprunda istället. Eller sitter på soffan, eller läser en bok, eller ligger i sängen och har lång sexig morgon.

Ja, jag tycker nog att du är lite konstig som lägger så mycket tid av ditt enda liv på något som ingen märker eller tackar dig för. Men det finns ju folk som lägger fyra år på Rubiks kub också iofs...
    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • Törstiga tuppen
    Themis skrev 2020-10-09 19:47:41 följande:
    Men varför?
    Jag fattar verkligen inte?

Städningen finns alltid kvar. Solen skiner idag, jag tar en löprunda istället. Eller sitter på soffan, eller läser en bok, eller ligger i sängen och har lång sexig morgon.

Ja, jag tycker nog att du är lite konstig som lägger så mycket tid av ditt enda liv på något som ingen märker eller tackar dig för. Men det finns ju folk som lägger fyra år på Rubiks kub också iofs...
    Jag vet inte???? skäms lite faktiskt. Vana? Fobi? Gör man det ofta går det skitsnabbt så det inkräktar inte på mitt liv ändå.
Svar på tråden Hur ofta drar du fram spisen och städar bakom?