• Anonym (Mamma till 5)

Missfall igen

Vi ville så gärna ge våran sladdis ett syskon i hennes ålder att få växa upp med. I juli fick jag ett ma i v 11+3 och idag vaknade jag av rosa blödningar i v 5+0. Har aldrig haft blödningar i en graviditet förut så sannolikheten att det skulle vara normala blödningar känns liten.

Innan mitt ma har jag aldrig haft ett mf (5 barn) så jag börjar tro att min kropp kanske är för gammal (34år) för att få behålla en graviditet.

Finns det något jag kan göra för att öka chanserna att få behålla en graviditet? Och efter hur länge borde testet visa neg, tänker när jag kan testa för att konstatera mf?

• Svar på tråden Missfall igen
  • Anonym (Mamma till 5)

Puttar upp tråden

• Anonym (Förstår dig)

Jag beklagar dina missfall och att ni skulle behöva gå igenom det, men ge aldrig upp. Jag tror inte du är för gammal än. Jag och maken önskade också ett syskon till vår sladdis. Efter två missfall gick det vägen och lillasyskonet är nu tio månader gammal. Jag är 40, maken likaså.

• Anonym (Mamma till 5)
    Anonym (Förstår dig) skrev 2020-10-09 21:02:13 följande:

Jag beklagar dina missfall och att ni skulle behöva gå igenom det, men ge aldrig upp. Jag tror inte du är för gammal än. Jag och maken önskade också ett syskon till vår sladdis. Efter två missfall gick det vägen och lillasyskonet är nu tio månader gammal. Jag är 40, maken likaså.

Vad tråkigt att höra att ni behövt gå igenom samma men kul att höra att det gick vägen tillslut.

Det känns lite hopplöst då vi tidigare fått 5 barn utan ett enda missfall och nu får vi två i rad. Men jag är betydligt äldre nu än när jag fick mina 4 älsta så det spelar säkert in.

Vid förra missfallet tappade jag väldigt mycket blod och blev inlagd och fick 2 påsar blod, efter det har jag urkasst hb och järndepåer. Blev ordinerad järntabletter för 1.5 vecka sedan men fick så mycket biverkningar så jag väntar på att få någon annan behandling. Kan ett dåligt järnvärde ställa till det med?
  • Anonym (Förstår dig)

Jag vet inte om järnvärdet faktiskt påverkar, men vid mina missfall visade det sig att mitt hb var uselt. En vecka innan första missfallet var mitt hb 86. Något bättre vid andra missfallet eftersom jag åt järntabletter, men fortfarande för lågt. När det fungerade hela vägen så låg mitt hb på 125, då hade jag fått upp det rejält med tabletterna. Så det känns ju som om det borde påverka men jag vet inte med säkerhet.

• Anonym (Mamma till 5)
    Anonym (Förstår dig) skrev 2020-10-09 22:35:05 följande:

Jag vet inte om järnvärdet faktiskt påverkar, men vid mina missfall visade det sig att mitt hb var uselt. En vecka innan första missfallet var mitt hb 86. Något bättre vid andra missfallet eftersom jag åt järntabletter, men fortfarande för lågt. När det fungerade hela vägen så låg mitt hb på 125, då hade jag fått upp det rejält med tabletterna. Så det känns ju som om det borde påverka men jag vet inte med säkerhet.

Ja det skulle kunna ligga något i det kanske. Jag hade dåligt hb förra missfallet med och bm hade ordinerat järntabletter men hade inte börja äta dem pga illamående.

Spelar kanske egentligen ingen roll men tror det hade känts bättre och mer hoppfullt om det fanns något jag kunde göra för att minska risken
  • Anonym (Förstår dig)

Jag blev illamående av järntabletterna (duroferon) så jag började ta dem på kvällen istället precis innan jag skulle sova så slapp jag känna av illamåendet.

Svar på tråden Missfall igen