Behöver råd från kattkunniga
Hej! Jag har en fråga till er som är mycket kunniga inom katter, främst ur psykologisk synvinkel. Situationen är i väldigt korta drag som följer: Jag har tagit in en katt som ingen annan kunde ta hand om. Katten är nervöst lagd och reagerar med aggression när hon är rädd. Tyvärr blev introduktionen till mina egna katter negativ på grund av okunskap från min sida, och nu finns en olycklig dynamik mellan denna katt och en av mina egna. Det stora problemet här är att min katt är fixerad vid den nya nervösa katten, på ett vänligt och snällt men besatt sätt. Han kan inte låta henne vara helt enkelt och detta skrämmer henne. Hur kan jag påverka min katt på bästa sätt så att han slutar vara besatt av den nya katten? Jag tror inte att spruta vatten på honom eller liknande skulle ge ett bra resultat eftersom jag är rädd för att han skulle börja associera den nya katten med negativa känslor, vilket skulle kunna leda till aggression. Eller vad tror ni? Har ni några bra uppslag på hur jag ska hantera honom? Det är svårt att få den nya katten integrerad här när min katt är så påstridig att hon blir rädd för honom. Ös på med pedagogiska förslag, snälla!