• Kaarlssoon

FÖRÄLDRAPENNING

Hej! det är såhär att jag och sambon vill börja skaffa barn relativt snart. Vi vill inte vänta tills jag har jobbat i ett år då vi redan väntat länge medan jag pluggat (behöver inga kommentarer om det)!

Jag jobbar vid sidan av plugget, men undrar: vad är det MINSTA möjliga belopp du kan få ut i månaden EFTER SKATT om din föräldrapenning INTE baseras på din inkomst? Det vill säga om du är arbetslös ett halvår innan förlossningen? för oss lär det INTE bli så men vi vill räkna med varje möjliga situation. Jag har försökt googlat och uppfattat det som att lägstanivån är 7500 innan skatt, men samtidigt står det på vissa ställen grundnivå, vad innebär det ? Hur mycket är grundnivån på eller är det samma som lägsta nivån? Tack!

• Svar på tråden FÖRÄLDRAPENNING
  • Orangebeans

250 kr per för 390 dagar, 7500 om du tar ut föräldrapenning för alla dagar i veckan är vad man får om man t.ex saknar sgi. Sen har man även 180 kr per dag för 90 dagar (det är samma för alla oavsett om man har bra sgi eller inte). Detta är innan skatt. Vad skatten blir/vad du får ut efter skatt beror på vilken kommun du bor i.

• S23

Har du arbetat innan dina studier? isf kan det vara så att du har en vilande sgi som din ersättning kommer bygga på

• Kaarlssoon

Han är fastanställd. Jag arbetade innan jag började studera men det är snart tre år sedan om det spelar nån roll

• S23
    Kaarlssoon skrev 2020-10-05 20:49:46 följande:

Han är fastanställd. Jag arbetade innan jag började studera men det är snart tre år sedan om det spelar nån roll

Har du haft studiemedel på heltid under denna period? Hade du något glapp mellan förra anställningen och studierna? Och hade du hunnit arbeta 6 månader?

OM du arbetade i sex månader, inte har glapp innan studierna (du borde dock kunna ha ett glapp där och omfattas av tre månaders efterskyddet) och sedan tagit studiemedel på heltid hela tiden så kommer din sgi ha varit skyddad under hela din studieperiod, och du kommer således ha en sgi (och föräldrapenning) som bygger på den lön du hade före studierna.
    Tänk dock på att när dina studier avslutas nu så måste du skriva in dig som arbetssökande hos arbetsförmedlingen FÖRSTA dagen utan studier. Annars kommer din sgi nollas direkt.

(Idag behöver man inte ta studiemdel för att sgi ska vara skyddad, men du började studera innan dessa regler infördes. De infördes hösten 2018 så om du tagit studiemedel fram tills dess men inte efter så har också din sgi varit skyddad)
  • nnnnnnnn

Om det är så att den ena av er inte hunnit arbeta in en bra SGI men den andre har lyckats med det så brukar man tjäna på att den med bra SGI tar ut SGI-dagarna.
    Ett exempel:
    den ena har lägsta nivån = 250 kr/dag man tar ut (före skatt)
    den andre har tjänat in en bra SGI och tjänar 31000 kr/mån = varje SGI-dag är värd ca 800 kr (före skatt)

Då behöver den andre bara ta ut 1 SGI-dag när den förste behöver ta ut mer än 3 st för att få samma summa.
    Så då kan man tjäna på att vara mer hemma tillsammans under första året när man ändå inte måste ta ut någon föräldrapenning om man inte vill (eller måste pga ekonomin).

* Den första tar ut 7 SGI-dagar/vecka = får ut 30*250 kr= 7500 kr/månad före skatt.Den andre har sin månadslön.

* Om den andre istället är föräldraledig 20% så för denne löneavdrag på 6200 kr/mån, men kan ta ut lör + sön + mån/fre om man är ledig mån eller fre = får ut ca 12-13 SGI-dagar/månad = får ut ca 10 000 kr i FP = får ut ett par tusenlappar mer än om man jobbar 100%. (=> Mer ledig tid tillsammans med familjen + mer pengar).
    Den första kan såklart ta ut 4 SGI-dagar/vecka = ca 17 st per månad = ca 4250 kr före skatt.
    Så om man väljer att ta ut 7 SGI-dagar tillsammans varje vecka så har man 10 000 kr - 6200 kr + 4250 kr = lite mer pengar än om den andre jobbar heltid och den förste tar  ut 7 FP-dagar/vecka.

Så räkna på det i kassakollen:
    www.forsakringskassan.se/privatpers/kassakollen

Svar på tråden FÖRÄLDRAPENNING