• LisLisx2

Cysta i hjärnan på nyfödd

Som rubriken lyder föddes mitt barn med en cysta i hjärnan, den har nu krumt sedan födseln men är orolig för att den ska påverka senare. Läkarna säger olika saker både positiva och negativa! Någon som har erfarenhet av detta & vad det resulterade i för era barn?

• Svar på tråden Cysta i hjärnan på nyfödd
  • Anonym (reflektion)

Har din son någon avvikelse som gör att han blev undersökt med MR eller varför gjordes hjärnscan till att börja med?

För det är väl inget som görs på nyfödda i allmänhet vad jag vet?

• LisLisx2

Den upptäcktes vid en rutinundersökning då förlossningen blev lite dramatisk & han var tvungen att tas ut snabbt vilket ledde till syrebrist. Då upptäcktes istället detta.

• Anonym (reflektion)
    LisLisx2 skrev 2020-10-04 22:24:19 följande:

Den upptäcktes vid en rutinundersökning då förlossningen blev lite dramatisk & han var tvungen att tas ut snabbt vilket ledde till syrebrist. Då upptäcktes istället detta.

Då förstår jag. Sammandrag från sidan jag hittade om detta:

www.fairview.org/sitecore/content/Fairview/Home/Patient-Education/Articles/English/b/r/a/i/n/Brain_Cyst_90280

De goda nyheterna är att cystor i hjärnan normalt är godartade, alltså att den onormala vävnaden inte sprider sig och förstör på andra ställen i kroppen.

Men å andra sidan kan cystan om den finns kvar eller plötsligt växer fortfarande orsaka problem, som att trycka mot annan hjärnvävnad och ge symptom som synbesvär, illamående eller huvudvärk med mera.

Så det är väl ungefär så mycket läkarna kan säga idag, tänker jag.

Ni kommer nog att få träffa en neurolog och vården kommer att följa upp detta med fler undersökningar kontinuerligt under barnets uppväxt.

En skolkamrat till mig hade en (enligt läkarna) medfödd godartad tumör i hjärnan bakom ögat som först gav sig tillkänna med symptom när hon var i studentåldern. Hon fick då gradvis hemsk huvudvärk och dubbelseende, men tumören opererades bort och sedan var hon bra igen. Lever på som vanligt 20 år efteråt.

En annan studentkompis hade en hypofystumör, även den godartad, men då den satt så illa till kan den inte opereras och den hålls under kontroll med strålning och mediciner. Han lever ännu 20 år efter men hans testosteronproduktion är utslagen så han måste få sprutor varje månad för att inte bli mer kvinnlig, om man säger så. Han har nu levt med detta i 20 år och verkar i övrigt må bra.

En kollega som rökt väldigt länge i livet fick också hjärntumörer, alltså flera, och hemsk huvudvärk, men de opererades och hon levde ännu fem år efter detta när hon gick i pension.

Så har vi nu ett skolbarn i släkten som fått elakartad hjärncancer, och det vill man inte vara med om. Upptäckten var tyvärr sen och tumören och de nödvändiga operationerna har skadat flera funktioner. Barnet har problem med tal, balans, att svälja, att koordinera hand-öga, att se. Familjen kämpar och överlever gör barnet nog men frågan är vilket liv det sedan blir av det. Det fanns varningstecken som att barnet började ha märkbara balansproblem vid 5 år (kunde inte lära sig cykla), kräktes ibland utan synbar anledning och hade huvudvärk, men det var inget som BVC eller familjen kopplade samman med vartannat.

Där slutar mina erfarenheter av hjärntumörer.
    --

Se det som att ni har ett försprång här som vet vad det skulle kunna bero på och redan är mer vaksamma, om ert barn plötsligt börjar få migrän eller liknande. För många får ju gå i år med knepig huvudvärk och bara rådet att ta tabletter, fast de kanske har ett annat problem i grunden.
  • LisLisx2

Tack så hemskt mycket för ditt svar! Cystan eller den ?vattenfyllda blåsan? ska vara godartad och krymper sedan födseln. De sa att man endast kan veta vad den gör genom att följa utvecklingen. Men de vet inte hur den skulle kunna göra skada.

Svar på tråden Cysta i hjärnan på nyfödd