Ammar ”för mycket” ?
Har en 4 veckors bebis här hemma som gärna spenderar dagarna vid bröstet och har gjort sen hon föddes.
Jag helammar och vi ammar, sover och myser i princip hela dagarna. I enlighet med bvc?s råd spenderar vi lite tid på mage också och försöker vara ute och gå en gång per dag för att få lite frisk luft. Men när vi är hemma blir det mest amning (och byta blöjor). Jag tycker det är helt okej med tanke på att hon är så liten och behöver tryggheten/närheten och näringen.
Men idag fick jag höra att jag kan amma för mycket när jag även erbjuder henne bröstet när hon är ledsen efter att ha uteslutit att blöjan är blöt. Ofta visar hon när hon vill amma men när hon är ledsen brukar jag ofta erbjuda bröstet, då hon lugnar sig direkt. Är det fel gjort av mig?
Fick höra att jag borde prova ge henne napp eller trösta på andra vis då det är skadligt att lära barn koppling mellan ledsamhet och mat. Ibland när hon är ledsen vaggar jag henne lite i famnen eller liknande, men oftast är det vid bröstet hon lugnar sig.
Jag har tolkat det som att man inte kan övergöda en bebis med amning, men att det är skadligt att barn börjar koppla ledsamhet och mat har jag aldrig hört förut. Ligger det någon sanning i det och isåfall, hur bör jag göra då?