• Jsmhoshm

Uppsala eller Linköping?

Hej!

Vi har beslutat att flytta för att skapa ett lugnare liv. I framtiden vill vi köpa ett hus på landet. Fastighetspriserna där vi bor just nu är för höga för att skaffa det liv vi drömmer om och vi trivs inte med allt buller och tempot. Vi tänker därför att vi ska bo i utkanten i Linköping/Uppsala. Min sambo ska plugga till lärare och jag jobbar på sjukhus. Så båda städer passar oss men vi kan inte bestämma oss rikitgt.

Någon som har erfarenhet från att jobba på sjukhuset eller inom skolan i Linköping eller Uppsala? Trivs ni där? Trivs ni i städerna som helhet? Vet att landsbygden runt Linköping är jättemysig. Någon som vet hur det är runt Uppsala? Guld vore om någon som bott i båda städer kunde skriva lite för och nackdelar! Tacksam för all hjälp.

• Svar på tråden Uppsala eller Linköping?
  • Just Precis

Pluggade i Uppsala. Finns fina villaområden runtom hela staden och ok kommunikationer. Lite långt mellan bussarna om kvällarna kanske men det är ju inga avstånd så om man behöver ta en taxi hem efter restaurangbesöket har man råd.

Fördelar: Vacker stad med bra restaurangliv. Tåg till Sthlm 30 min. Cykelavstånd till det mesta. Många arbetsplatser att välja mellan. UU trevligt att plugga på. Känns tryggt j stadskärna m omnejd.

Nackdelar: Dålig shopping, troligen pga närheten till Sthlm. Långt till havet.

Svar på tråden Uppsala eller Linköping?