• Anonym (?)

Ångest innan mens?

Jag har upplevt ångestkänslor i samband med äl förut men nu väntar jag mensen om 1-2 dagar och har haft hemsk ångest hela helgen. Väldigt nerstämd, orolig i kroppen, gick och la mig kl 21 igår och ville inte se på tv med familjen, mörka tankar, jag mår inte bra kan jag konstatera. Kan det vara pga att mensen är på gång? Jag skulle anta att jag kanske börjar närma mig förklimakteriet även om äl och mens kommer varje månad hittills.

• Svar på tråden Ångest innan mens?
  • Anonym (Mens)

Det låter som det.

Jag har sådana symptom varje månad precis innan mens, svår ångest, oro, sömnsvårigheter, mörka tankar, nedstämdhet, 0 energi.

• Anonym (Mi)

Jag är likadan, en läkare rekommenderade att testa antidepp låg dos som man höjde veckan innan mens och under mens och sedan trappa igen. Jag tyckte det lät lite krångligt så jag har inte testat det,

• Anonym (Mens)

MI jag testade det. Åt sertralin låg dos men den läkaren rekommenderade mig äta medicinen varje dag. Lider föa PMDS. Funkade bra faktiskt men fick biverkningar av medicinen så den sattes ut.

Tråkigt när det funkade, kändes som om jag föddes på nytt.

• Anonym (pro)

Progesteroncreme kan funka mot dina besvär och särskilt om du är i förklimakteriet. Jag beställer från mood mama. Har börjat för att försöka få mer regelbunden cykel igen och slippa konstiga vallningar, är 42. Har även mått som dig några gånger och det fick mig att ta tag i det, jag kan ha ångest i vanliga fall med denna ångest hade en känsla av meningslöshet med sig vilket skrämde mig. 

• Anonym (Essie)

Det finns mycket som kan påverka. När jag var yngre förstod jag inte de som låg hemma på soffan med mens, tyckte mest de var knäppa typ. 

Två barn senare och numera +40 kan jag säga att jag fått en helt annan förståelse. Är inte i nåt förklimakterie vad jag vet ännu. 

Har ångest, pms och gud vet allt... Får alltid huvudvärk, typ migrän och sover minst 1-3 nätter gräsligt illa. Tålamodet är häck väck i en vecka före. 

Annika Norlin ( artisten "Säkert!") gjorde ett sommarprat för ett par år sedan, där och då insåg jag att jag fått PMS. sverigesradio.se/avsnitt/586561

Du skall vet att du INTE är ensam. Det FINNS hjälp att få. (Men fasen så envetna vi kvinnor är som inte söker hjälp, *räcker upp handen och erkänner*)

• Anonym (Essie)

Just det, ang länken till Annikas sommarprat. 

En sak som berörde mig var att hon berättade om att hon hade skrivit en del av sitt sommarprat under PMS. Veckan efter tyckte hon att så här illa och mörkt är det ju inte, så kan jag inte skriva. För att under nästa PMS inse att det var ju så det faktiskt var. 

DET berörde mycket!

• Anonym (?)

Jag är tydligen inte ensam. Jag ska läsa på om era förslag och förhoppningsvis kan jag hitta en lösning där. Det är verkligen hemskt att känna så där dagar i sträck och ha den oron i kroppen och alla mörka tankar. Såg nånstans förra veckan att 40-plussare ofta får antidepp för depression fast dom inte är deprimerade egentligen istället för att behandla det som bör behandlas vilket är hormonerna. Ska se om jag hittar det igen, det var i någon kvällstidning.

• Anonym (Mi)
    Anonym (Mens) skrev 2020-09-28 09:03:29 följande:

MI jag testade det. Åt sertralin låg dos men den läkaren rekommenderade mig äta medicinen varje dag. Lider föa PMDS. Funkade bra faktiskt men fick biverkningar av medicinen så den sattes ut.

Tråkigt när det funkade, kändes som om jag föddes på nytt.

Då har du ju testat iaf, de pratade inte om att testa nån annan sort?
  • Norrut

Hej! Ville bara lägga till min röst bland de som upplevt samma sak. Ca 75% av gångerna märker jag inte av något, humöret är ungefär som vanligt, men de övriga 25% är jag deppig och ångestfylld innan mens, tror typ att hela världen hatar mig och att ingenting ska bli bra.

Sen jag upptäckte mönstret och började koppla ihop det med mensen känns det MYCKET bättre. Nu när jag känner mig nedstämd kollar jag bara kalendern och konstaterar att "jaha, är det bara därför", äter en bit choklad och är snäll mot mig själv, tryggt förvissad om att det kommer att gå över snart. Svårt för ångestkänslorna att få någon riktig makt när man VET att de är "hittepå".

Svar på tråden Ångest innan mens?