Råd ang. Autism och add
Min 12-åriga bonus har fått diagnosen add och autism. Hon har för några månader sedan kommit på att hon enbart kan bo hemma hos sin mamma, i sju års tid så har hon bott hos oss varje helg och hos sin mamma i veckorna. Det har alltid fungerat bra och det har inte hänt något speciellt vad vi vet och hon berättar heller ingen anledning. Hennes mamma åker bort varje helg och det har nu inneburit att min sambo har tvingats bo i mammans lägenhet, vilket vi båda tycker att blir en jobbig situation. Dels vill min sambo inte bo hemma hos sitt ex, och dels så får vi som familj inga helger alls tillsammans (det finns flera barn). Det enda dottern vill är att sitta instängd på sitt rum med sin dator så att försöka hitta på aktiviteter har vi fått ge upp tillsvidare då det bara ger henne ångest.
Jag skulle behöva få ett råd på hur vi ska hantera situationen. Vi försöker verkligen att sätta hennes behov först, men det här är ingen långsiktig lösning. Varannan vecka fungerar tyvärr inte heller pga hennes mamma.
Hur mycket kan man 'kräva' att barnet ska anpassa sig med en sån här diagnos? Eftersom hon bara vill sitta instängd på sitt rum så känns det ju som att hon lika gärna kan göra det hemma hos oss så att vårt övriga liv också kan fungera. Hon har ju som sagt trivts toppenbra fram tills för några månader sedan. Men att fysiskt tvinga henne blir ju också fel.
Det är svårt att sätta fingret på vad som är add/autism och vad som är vanligt tonårstrots, det händer ju mycket med hormonerna som inte nödvändigtvis hör till diagnosen i den åldern.
Mamman är inte alltför intresserad av att hjälpa till med att lösa problemet, och jag som bonusförälder har ju inte mycket att säga till om, trots att jag älskar henne som min egen.
Tacksam för råd!