trots på förskola
Ni som har stött på enormt trotsiga barn på förskolan-de som inte kan ta ett nej.Hur agerar ni som personal?Tacksam för tips och råd.
Ni som har stött på enormt trotsiga barn på förskolan-de som inte kan ta ett nej.Hur agerar ni som personal?Tacksam för tips och råd.
Det skulle du ha fått lära dig i din utbildning.
Jag föreslår att du byter yrke om du inte vet hur du ska utföra ditt arbete.
Tack för svaret.
Tålamod, envishet, lyhördhet, lungt och konsekvent
Tack för ett konstruktivt svar.
De problem som föräldrar har hemma med sina barn brukar inte vara det som syns på förskolan.
Med tydlighet och rutiner som förskolorna alltid har så går det lättare.
Men det som Anonym (förskillärare) sa var jättebra men jag skulle vilja lägga till humor och lågaffektivt bemötande till detta.
Det beror på barnet och situationen. Ibland gäller lyhördhet och reflektion. Är barnet verkligen trotsigt eller är det jag som har missat något? Om barnet vägrar något så kanske det är en kulturkrock, barnet mår dåligt, det har skett ett missförstånd eller att föräldrarna sagt något som krockar med det jag säger.
Eller så kanske det är ett viljestark barn som är van att få som det vill. Då gäller det att förklara varför jag kräver något, vara konsekvent och kanske ge barnet möjligheten att välja på något sätt. T ex om ett barn vägrar gå in så förklarar jag varför vi ska gå in, om det fortsätter vägra så brukar det hjälpa att låta barnet att välja hur den ska gå in, på egen hand eller att vi håller handen och går in tillsammans.
Det skulle du ha fått lära dig i din utbildning.
Jag föreslår att du byter yrke om du inte vet hur du ska utföra ditt arbete.