Anonym (Anonym 666) skrev 2020-09-25 11:40:22 följande:
Om du vet att det finns brister så är det väl inget att fundera på. Besöksrätt men inte boende flera dagar i veckan, t ex.
Fast som jag skrev här ovan är det inte så enkelt. Detta är ett väldigt komplicerat fall. Familjerätten i min kommun har inte varit med om något liknande, så jag tänker att det är svårt att som lekman uttala sig här. Därför vill jag ha kontakt med någon expert inom området.
Ja. Det finns brister, men bristerna är inte tillräckligt för att det ska vara tal om att barnen inte skulle få vara där för soc ex. Det finns brister men soc kan ändå anse att det är good enough. De säger dock att det är upp till mig. Jag kan avbryta umgänget när som helst. Men barnen har fått ha kontakt med BUP pga dåligt psykiskt mående när de inte fått träffa den andra föräldern. De har rymt dit utan min vetskap. De blir arga och aggressiva mot mig, beskyller mig för att förstöra deras liv etc.
Hade barnen varit obrydda i hur umgänget sett ut hade valet varit självklart. Men i detta fall handlar det om barnens välmående också. Jag måste någonstans väga barnens mående mot risken att de inte har de bra och eventuell framtida skada och detta måste jag göra utan vetskap om hur det egentligen är hos den andra föräldern. Jag har ingen insyn. Får inte veta något som händer där. Saker jag får reda på kommer från grannar/vänner till föräldern eller genom att jag snokat i barnens telefoner. Barnen är tysta som muren. Den andra föräldern säger ingenting. Brister skiner igenom till viss del, men inget jätte allvarligt. Tänker att detta är toppen på ett isberg, men har samtidigt inga bevis för att något skulle försigå där. När jag tar upp oro med den andra föräldern hänvisas det till att jag har ett kontrollbehov.
Föräldern har föräldrastöd och andra insatser från soc. Personal föräldern varit i kontakt med har i perioder känt oro men det finns inget konkret att ta på. De har gjort orosanmälningar som inte lett någonstans.
Både familjerätt och socialtjänst har inga råd att ge. Dels för att jag själv har vårdnaden och ansvaret därför är mitt men också för att de inte heller vet hur man ska resonera i denna fråga.
Behöver därför hjälp av någon expert på området man kan prata med.