• Elotzzz

Bebis sömn

Hej!

Har en sju veckors bebis som vi har lite svårt att få att sova i sin spjälsäng. Vissa nätter sover hon 1-2 timmar i den men oftast så vaknar hon nästan direkt eller fem min efter att vi lagt ner henne. Då har hon fått amma och sen somna i min famn för att sen försiktigt läggas i spjälsängen...

Någon som har något bra tips för att få henne att sova bra i spjälsängen?

• Svar på tråden Bebis sömn
  • S23

Tips för att somna i spjälsängen (kanske har ni redan testat).

Värma upp liggytan med vetekudde innan, lägga dit något som luktar förälder, någon form av speldosa eller nalle med hjärtljud.

I övrigt vill jag bara rekommendera er att acceptera om barnet inte vill sova i spjälsäng. Troligtvis får ni alla mer sömn om barnet får sova med er om ni inte lyckas finna något knep som får bebis att sova lika bra i egen säng

• Frenja07

Hon är sju veckor och vill uppenbarligen sova nära er. Låt henne! Så får ni alla bättre sömn.

• syntharen

Inga tips mer än att låta barnet sova där hon sover bäst, det ger henne och er den sömn som behövs. Mina två yngsta ville sova i min famn dom första 2-3 månaderna, hade jag försökt lägga dom i sin spjälsäng hade jag inte fått nån sömn alls. Jag halvsatt sovandes med en amningskudde under armarna och bebisen i famnen. Ibland accepterades det att jag la ner bebisen i babynest bredvid mig. Ibland kunde jag amma liggandes på sidan samtidigt som jag sov.

Det man ska komma ihåg när det känns tröttsamt när man får dålig sömn är att det varar inte för evigt (även om det känns så just nu), om bara några månader kan sömnen bli bättre.

• S23
    syntharen skrev 2020-09-24 08:32:10 följande:

Inga tips mer än att låta barnet sova där hon sover bäst, det ger henne och er den sömn som behövs. Mina två yngsta ville sova i min famn dom första 2-3 månaderna, hade jag försökt lägga dom i sin spjälsäng hade jag inte fått nån sömn alls. Jag halvsatt sovandes med en amningskudde under armarna och bebisen i famnen. Ibland accepterades det att jag la ner bebisen i babynest bredvid mig. Ibland kunde jag amma liggandes på sidan samtidigt som jag sov.

Det man ska komma ihåg när det känns tröttsamt när man får dålig sömn är att det varar inte för evigt (även om det känns så just nu), om bara några månader kan sömnen bli bättre.

Kan bara hålla med här. Jag sov första 10 månaderna med barnet på min mage. Han acceptarade inte att läggas ner ens bredvid mig (sov dock från några månaders ålder i sängen utan mig två timmar på kvällen innan vi själva gick och lade oss).

Naturligtvis kan man testa om spjälsäng fungerar, men tror många skulle få mer sömn om de förstod barnets behov av närhet. Och om bvc inte var lika anti samsovning
  • Elotzzz

Känns som jag kanske släpper det med spjälsängen. Hon får gärna sova med mig, men man blir så påverkad av vad BVC och andra föräldrar säger....

• S23
    Elotzzz skrev 2020-09-24 09:16:01 följande:

Känns som jag kanske släpper det med spjälsängen. Hon får gärna sova med mig, men man blir så påverkad av vad BVC och andra föräldrar säger....

Gå med i gruppen säker samsovning på Facebook om du vill finns stöttning i ditt val.

Det finns ingen forskning som egentligen visar tydligt att det skulle vara farligt att samsova. Det man däremot kan se är att barn som sover själva har en ökad mängd stresshormon mot samsovande barn.

Ni måste göra som nu själva känner fungerar. Men om detta handlar om press från bvc och anda föräldrar så skit i dom. Orkar ni inte ta bvcs kritik så ljug helt enkelt och säg att barnet sover i egen säng.

Många samsover tills barnen är flera år.

Vår son är nu 1,5 och sover ofta i vår säng fortfarande. Han somnr på mig och läggs ner i spjälsäng som står med bortttageb kant dikt mot våran. Oftast sover han där till 03 för att sedan kravla upp i vår säng
  • syntharen

Förstår, BVC följer ju vad socialstyrelsen säger om samsovning. Det viktigaste är att man inte är påverkad av alkohol/droger, att bebisen inte sover under förälderns täcke och att ansiktet är fritt från tyger och förälderns hud. Bebisar är tryggast när dom sover med sina föräldrar.
  • legomum

Gör det som fungerar för er, då kommer ni få den bästa sömnen. Vad som fungerat i min familj kanske inte ens fungerar hos dig även om det var "plättenkel"
    lösning för oss. Så ta andras råd med ro och lita på dig själv och din bebis.
Svar på tråden Bebis sömn