Rotfyllning - smärta från helvetet
Hej
Har besvärats av värk i en tand ett tag och vaknade i mitten av förra veckan med hög feber, frossa och svullnad av käken. Har tandläkarskräck men lyckades förmå mig att ringa och fick omgående en tid samma dag. Väl där möts jag av en trevlig ung tandläkare som tar rtgplåt och konstaterar det väntade och sade att jag hade två alternativ, att dra tanden eller att rotfylla den. Givet val kändes det som eftersom den var mitt i tandraden.
I alla fall så rensade de ur tanden och dess rötter enligt konstens alla regler, däribland vissa delar som tydligen gått i nekros samtfyllde upp tanden med någon tillfällig lagning med läkemedel i och förslöt den. Ny tid om några veckor. Inget antibiotika eller smärtlindring skulle behövas.
Jag har sedan dess haft så sinnessjukt ont att jag ibland knappt vetat var jag ska ta vägen. Gått på högdos Alvedon 1 gram och Ipren 600 mg var sjätte timme. Varit till akuten då jouröppen tandläkarcentral saknas och fått utskrivet antibiotika och smärtlindring. Dessa tog slut samma dag. Därefter fått morfintabletter av släkting och äter dem som smågodis. Det hjälper knappt. Fick tid till tandläkaren idag mitt på dagen, en annan denna gång. Hade ej haft ont sedan morgonen för första gången, tjoho! Berättade min historia och även att den kändes lite bättre idag. Bara tagit Alvedon och Ipren. Tänkte att antibiotikan hade börjat värka. Den nya tandläkaren sade att hade det varit upp till denne skulle han ha rekommenderat att den dragits ur då det var för mycket skador, men att nu var det väl bara att hoppas att detta skulle fungera. Ingen annan åtgärd. Tittade mig inte ens i munnen.
Väl hemma bryter helvetet lös igen. Tre timmar tills nästa tablettomgång börjar värken stiga. Efter en stund tar jag en snabbverkande oxynorm 5mg trots att jag vet att jag inte borde. 30 minuter senare ingen effekt. Tar två st till. Ingen effekt. Ytterligare, 1 tiparol 100mg denna gålng, Ispåse, hälla iskallt vatten över ansiktet. Börjar vandra runt hemma, paniken stiger, vill bara slita ut tanden med en tång. Whiskeytuss på tanden. Isbitar, mer morfintabletter. Paracetamol.. Ibuprofen..Lugnar sig till slut. Helt utmattad slutkörd. Familjen skräckslagna.
Vad sjutton ska jag göra? Har god lust att åka dit och be dem dra ut den imorgon när de öppnar. Någon som har nån liknande erfarenhet?
Mvh tandlös