• Axl1

Ni med erfarenhet om lån

Hej, jag har lån och krediter på ca 70k i nuläget. Har 7 uc på mig just nu men alla försvinner i november. Hur stor tror ni chansen är att jag kan ta ett samlingslån + ett billån? Har fast lön och inga betalningsanmärkningar. Alla uc drog jag på mig när jag skulle "jämföra" räntor, det var väldigt dumt i efterhand. Men den 11 november är jag helt fri från alla. Jag kan betala mycket i månaden för att amortera av snabbt då jag inom några år hade velat köpa hus med min sambo.

• Svar på tråden Ni med erfarenhet om lån
  • Unhappy

Inga problem att få ett lån. Det beror på vad du har för inkomst

• MammaTillDansband
    Axl1 skrev 2020-09-16 09:57:14 följande:

Hej, jag har lån och krediter på ca 70k i nuläget. Har 7 uc på mig just nu men alla försvinner i november. Hur stor tror ni chansen är att jag kan ta ett samlingslån + ett billån? Har fast lön och inga betalningsanmärkningar. Alla uc drog jag på mig när jag skulle "jämföra" räntor, det var väldigt dumt i efterhand. Men den 11 november är jag helt fri från alla. Jag kan betala mycket i månaden för att amortera av snabbt då jag inom några år hade velat köpa hus med min sambo.

Du kan säkert få ett samlingslån hos något av de företag som skryter med att de sänker dina månadskostnader, men frågan är om det är någon vits med det? Anledningen till att samlingslånen blir "billigare" är för att kreditföretagen förlänger amorteringstiden, så det är långt ifrån säkert att du totalt sett kommer billigare undan.
    Amortera som en tok på de där 70k, så blir du ändå skuldfri! Och skit i billånet, vill ni köpa hus inom några år är det bättre att lägga de pengarna på att spara till en kontantinsats. Köp en billig bil kontant!
    Du har förmodligen lärt dig den hårda vägen nu att inte låna till konsumtion och saker som förlorar i värde, bilar t ex, värdeminskningen är stor även på bättre begagnade bilar. Att det ändå är OK att låna för att köpa hus är för att hus oftast behåller eller ökar i värde.
Svar på tråden Ni med erfarenhet om lån