Moment 22 vid vårdkontakt för tonåring
Hej!
Jag är så frustrerad och behöver råd om hur jag ska hjälpa min fjortonåriga dotter.
Bakgrund
Det handlar om mens och kontakt med vården.
Hon fick sin mens för cirka ett år sedan. I maj i år började mensen komma var 14:de dag och höll på i 10-12 dagar varje gång. Inte långa stunder utan mens alltså. Hon mår psykiskt dåligt av detta och blir dessutom väldigt trött.
Att prata om det här är för henne otroligt jobbigt så hon ber mig om hjälp.
Jag tar kontakt med UMO som först är väldigt hjälpsamma och svarar på mina/dotterns frågor. Vi får en tid och jag får vara med på besöket på nåder då dottern säger att hon inte kommer att prata med barnmorskan om jag inte får vara med. De skriver ut Vinelle (mellanpiller) med förhoppning om att det ska få ordning på blödningarna.
När mensen kommer börjar hon äta tabletterna. Hon äter 10 dagar och mensen upphör inte, det blir mer för var dag. Så jag tar kontakt med UMO igen. De säger "så kan det bli till en början. Hon får hålla ut eller så får ni uppsöka akutgyn". OK, akutgyn känns inte aktuellt så vi avvaktar. Efter 14 dagar slutar mensen. Skönt! Då var det nog bara en inkörningsperiod. MEN efter 3 dagar börjar mensen igen.
Till saken hör att hon har svårt att svälja tabletter. Detta vet UMO om när de skriver ut tabletterna. Tabletterna hinner lösas upp lite innan hon får ner dem. Jag tänker att det kanske gör att hon inte får i sig den fulla dosen. Vem kan svara på om det är så? UMO vet inte. Vi kan få en tid till gynekolog i november.
Moment 22
Jag ringer Läkemedelsupplysningen och frågar dem...
Det står inget om det här. Du kan få numret till tillverkande företag så kan de kanske svara på frågan.
Jag ringer företaget och ställer samma fråga...
Det får vi inte svara på. Du bör fråga vården.
Så jag ringer 1177...
Hinner bara säga att jag ringer å min dotters vägnar och att hon är 14 år.
"Jag kan inte prata med dig om hon inte är närvarande"
OK, men hon är i skolan och jag vill ställa en allmän fråga om hur hennes läkemedel fungerar? Det gäller mellanpiller och hur de är tänkt att fungera.
"UMO eller skolsköterskan kan hjälpa er med frågan"
UMO vet inte och de hänvisar till akuten. Det känns inte aktuellt, eller?
"Du får ringa tillbaka när dottern är där så kanske (!) vi kan hjälpa er"
Personen på andra sidan lägger på luren.
Jag blir så arg och ledsen.
Hur ska jag kunna hjälpa mitt barn?
Hur är det här systemet OK?
Hur ska ett barn mellan 13-17 år kunna ta ansvar för sin egen hälsa på den här nivån?
Jag fattar att det finns tillfällen då det är fullt rimligt att hålla föräldrar utanför. Men som det är nu får min dotter inte ge mig fullmakt att hjälpa henne. Hon måste vara den som styr sin egen vård.
Måste finnas många fler föräldrar där ute som hamnat i liknande moment 22 situationer? Hur har ni hanterat det?
Om du orkade läsa ända hit, tack!
Om du orkar ge råd eller pepp, ännu mera tack!
/Frustrerad mamma