• Pepparkornet78

Moment 22 vid vårdkontakt för tonåring

Hej!

Jag är så frustrerad och behöver råd om hur jag ska hjälpa min fjortonåriga dotter. 

Bakgrund
    Det handlar om mens och kontakt med vården.

Hon fick sin mens för cirka ett år sedan. I maj i år började mensen komma var 14:de dag och höll på i 10-12 dagar varje gång. Inte långa stunder utan mens alltså. Hon mår psykiskt dåligt av detta och blir dessutom väldigt trött. 
    Att prata om det här är för henne otroligt jobbigt så hon ber mig om hjälp. 
    Jag tar kontakt med UMO som först är väldigt hjälpsamma och svarar på mina/dotterns frågor. Vi får en tid och jag får vara med på besöket på nåder då dottern säger att hon inte kommer att prata med barnmorskan om jag inte får vara med. De skriver ut Vinelle (mellanpiller) med förhoppning om att det ska få ordning på blödningarna.

När mensen kommer börjar hon äta tabletterna. Hon äter 10 dagar och mensen upphör inte, det blir mer för var dag. Så jag tar kontakt med UMO igen. De säger "så kan det bli till en början. Hon får hålla ut eller så får ni uppsöka akutgyn". OK, akutgyn känns inte aktuellt så vi avvaktar. Efter 14 dagar slutar mensen. Skönt! Då var det nog bara en inkörningsperiod. MEN efter 3 dagar börjar mensen igen. 
    Gråter

Till saken hör att hon har svårt att svälja tabletter. Detta vet UMO om när de skriver ut tabletterna. Tabletterna hinner lösas upp lite innan hon får ner dem. Jag tänker att det kanske gör att hon inte får i sig den fulla dosen. Vem kan svara på om det är så? UMO vet inte. Vi kan få en tid till gynekolog i november. 

Moment 22
    Jag ringer Läkemedelsupplysningen och frågar dem...
    Det står inget om det här. Du kan få numret till tillverkande företag så kan de kanske svara på frågan. 

Jag ringer företaget och ställer samma fråga...
    Det får vi inte svara på. Du bör fråga vården. 

Så jag ringer 1177...
    Hinner bara säga att jag ringer å min dotters vägnar och att hon är 14 år. 
    "Jag kan inte prata med dig om hon inte är närvarande"
    OK, men hon är i skolan och jag vill ställa en allmän fråga om hur hennes läkemedel fungerar? Det gäller mellanpiller och hur de är tänkt att fungera. 
    "UMO eller skolsköterskan kan hjälpa er med frågan"
    UMO vet inte och de hänvisar till akuten. Det känns inte aktuellt, eller?
    "Du får ringa tillbaka när dottern är där så kanske (!) vi kan hjälpa er"
    Personen på andra sidan lägger på luren. 

Jag blir så arg och ledsen. 

Hur ska jag kunna hjälpa mitt barn?

Hur är det här systemet OK?

Hur ska ett barn mellan 13-17 år kunna ta ansvar för sin egen hälsa på den här nivån? 

Jag fattar att det finns tillfällen då det är fullt rimligt att hålla föräldrar utanför. Men som det är nu får min dotter inte ge mig fullmakt att hjälpa henne. Hon måste vara den som styr sin egen vård. 

Måste finnas många fler föräldrar där ute som hamnat i liknande moment 22 situationer? Hur har ni hanterat det? 

Om du orkade läsa ända hit, tack! 
    Om du orkar ge råd eller pepp, ännu mera tack! Hjärta

/Frustrerad mamma

• Svar på tråden Moment 22 vid vårdkontakt för tonåring
  • momjanet

Men 1177 är ju öppet jämt så det finns inget som hindrar att ni ringer tillsammans när hon är hemma!

Det finns en anledning till varför det är såhär, för att många unga tjejer råkat väldigt illa ut på den tiden då föräldrar hade rätt att veta precis allt om barnens sjukdomshistoria.

• Cornellia

Spontant skulle jag prata med en apotekare, min erfarenhet är att dom är jäkligt duktiga på just såna här frågeställningar. 

• Pepparkornet78
    Cornellia skrev 2020-09-15 10:22:30 följande:

Spontant skulle jag prata med en apotekare, min erfarenhet är att dom är jäkligt duktiga på just såna här frågeställningar. 

Tack för tipset! Det är värt ett försök. 
  • Pepparkornet78
    momjanet skrev 2020-09-15 10:22:25 följande:

Men 1177 är ju öppet jämt så det finns inget som hindrar att ni ringer tillsammans när hon är hemma!

Det finns en anledning till varför det är såhär, för att många unga tjejer råkat väldigt illa ut på den tiden då föräldrar hade rätt att veta precis allt om barnens sjukdomshistoria.

Jag har all respekt för att det finns tillfällen när det är bättre för barnet att föräldrar inte vet. Men de måste också få lov att välja att ta hjälp av sina föräldrar om det är så de vill ha det.  

Alla barn har inte vid 13-14 års ålder den mognad som behövs för att fixa en situation som denna. Det kan ju också gälla mycket mer allvarliga sjukdomar och situationer än denna. 

Såklart kan vi ringa när hon är hemma men hon kommer inte säga ett knyst och min fråga var inte specifik för henne utan allmän. "Kan dosen läkemedel bli för liten om man inte klarar av att svälja tabletten hel."

Jag kände mig inte bemött på ett bra sätt. Det finns olika sätt att säga att man inte får lov att svara och att bara lägga på luren i örat är inte ett okej bemötande. 
  • Smörblomman78

Låter väldigt konstigt det att du ej kan ställa en sådan fråga å ej få svar... Inget ovanligt att föräldrar till barn upp till 18 ringer och frågar om saker. Har själv alltid ordnat läkartid, bm tider etc till min dotter på nu 16 och aldrig varit något problem.

Angående din fråga så kan jag ej svara till 100% men har hon den i munnen någon minut och sedan sväljer så ska det inte ge mindre effekt tänker jag.

Vinelle kan ge mellanlandningar på det viset du beskriver och är inget ovanligt eller konstigt alls. Behöver inte alls betyda att effekten är dålig. Mer regel än undantag med blödningskrångel upp till 5-6 månader.

Äsesan beror det såklart på hur Mkt hon blöder. Behöver hon byta skydd typ en gång i timmen eller varannan timme å det pågår dag ut och dag in så är det en sak men är det relativt sparsamma blödningar så är det i regel ingen fara för blodvärde etc. Blöder man väldigt mkt behöver man ev uppsöka vården akut men inte annars.

Känner hon att hon kan stå ut ett tag så skulle jag ge rådet att skriva upp alla blödningar för att se om det minskar/ökar eller ser ett mönster. Annars boka en ny tid på um för att prata om alternativ till vinelle.

Mvh Barnmorska :)

• momjanet
    Pepparkornet78 skrev 2020-09-15 11:23:56 följande:
    Jag har all respekt för att det finns tillfällen när det är bättre för barnet att föräldrar inte vet. Men de måste också få lov att välja att ta hjälp av sina föräldrar om det är så de vill ha det.  

Alla barn har inte vid 13-14 års ålder den mognad som behövs för att fixa en situation som denna. Det kan ju också gälla mycket mer allvarliga sjukdomar och situationer än denna. 

Såklart kan vi ringa när hon är hemma men hon kommer inte säga ett knyst och min fråga var inte specifik för henne utan allmän. "Kan dosen läkemedel bli för liten om man inte klarar av att svälja tabletten hel."

Jag kände mig inte bemött på ett bra sätt. Det finns olika sätt att säga att man inte får lov att svara och att bara lägga på luren i örat är inte ett okej bemötande. 
    För att kunna välja att få hjälp måste hon uttrycka det!
    Du som förälder kan aldrig hävda, när hon dessutom inte är närvarande, att du bara ska hjälpa henne. Den du pratar med i telefonen känner ju inte er personligen och du kan ju egentligen vara en misshandlande och terroriserande förälder.

Så klart SKA ni ringa när hon är med och tyvärr måste hon ge sitt godkännande. Hon kan alltså inte sitta knäpp tyst hur svårt det än är.
  • momjanet

Ett tips är att hon vänjer sig vid att svälja tabletter. Låter som något enkelt men jag vet hur besvärligt det är när ett barn på 70kg endast kan ta flytande alvedon (Det blir gigantiska mängder av illasmakande sörja att svälja. kräkreflexerna kommer som ett brev på posten)...

Man kan träna tex med vanliga vitamintabletter som kan både sväljas hela och tuggas.
    Det kan gå lättare med något tjockare som fil eller kräm.

• Pepparkornet78
    Smörblomman78 skrev 2020-09-15 11:28:48 följande:

Låter väldigt konstigt det att du ej kan ställa en sådan fråga å ej få svar... Inget ovanligt att föräldrar till barn upp till 18 ringer och frågar om saker. Har själv alltid ordnat läkartid, bm tider etc till min dotter på nu 16 och aldrig varit något problem.

Angående din fråga så kan jag ej svara till 100% men har hon den i munnen någon minut och sedan sväljer så ska det inte ge mindre effekt tänker jag.

Vinelle kan ge mellanlandningar på det viset du beskriver och är inget ovanligt eller konstigt alls. Behöver inte alls betyda att effekten är dålig. Mer regel än undantag med blödningskrångel upp till 5-6 månader.

Äsesan beror det såklart på hur Mkt hon blöder. Behöver hon byta skydd typ en gång i timmen eller varannan timme å det pågår dag ut och dag in så är det en sak men är det relativt sparsamma blödningar så är det i regel ingen fara för blodvärde etc. Blöder man väldigt mkt behöver man ev uppsöka vården akut men inte annars.

Känner hon att hon kan stå ut ett tag så skulle jag ge rådet att skriva upp alla blödningar för att se om det minskar/ökar eller ser ett mönster. Annars boka en ny tid på um för att prata om alternativ till vinelle.

Mvh Barnmorska :)

Tack för ditt svar! :)

Hon har haft mer blödningar nu än innan hon började med tabletterna och hon behöver byta oftare. Igår skrattade hon på träningen och trodde att hon kissade på sig av skratt men det visade sig vara blod. Så hon har bekymmer men under kvällen var det sen mer normal mängd mens. Gyntid är bokad men via UMO kunde hon inte få någon tid tidigare än i november. 

Jag har själv Endometrios. Blev diagnostiserat när jag var 21. Så jag är mån om att hon ska få hjälp i tid. Det kommer jag att fortsätta söka med hennes medgivande såklart. 
  • Pepparkornet78
    annabellelee skrev 2020-09-15 11:36:39 följande:

Kan ni ta kontakt med gynekolog för mer genomgripande undersökning?

Hej!

Gyntid är bokad men hon kunde inte få en tid förrän i november via UMO. Då hon är så ung känns det inte så kul att släpa med henne till en vanlig gynmottagning. Det vägrar hon för övrigt på tal om att hon ska ge sitt medgivande. 
  • Bjoer
    Pepparkornet78 skrev 2020-09-15 11:23:56 följande:
    Precis. Ställ frågan så utan att nämna att det handlar om din dotter. Sen borde förövrigt tillverkaren kunna svara på frågan. Du får ligga på dem lite så de kopplar till rätt person. Troligen är det inte någon i den vanliga kundmottagningen efterom du har en lite mer specifik/udda fråga.
Svar på tråden Moment 22 vid vårdkontakt för tonåring