Samarbete som inte fungerar med barnens mamma
Vet inte var jag ska börja men behöver erfarenhet och råd. För att göra en väldigt lång historia (senaste 1,5 året av vårt liv) kort så är jag bonusmamma till 5 helt fantastiska barn i åldrarna 1-13. Jag och barnens pappa (min sambo) har en jättegod relation till barnen men deras mamma gör allt för att förstöra och behandlar även barnen illa på många sätt. Hon ger dom ej den omvårdnad de behöver och hon tillgodoser inte deras behov. Skolan har orosanmält henne en gång och nu har vi också gjort det. Soc gör ingenting mer än att erbjuda samarbetshjälp. Min sambo alltså barnens pappa är villig till allt sånt men hon vägrar. Vad kan man göra ? Samarbetet måste funka men det gör det inte. Vi har försökt på alla sätt men barnens mamma vägrar. Hon har psykiska störningar och är även troende i en sekt som gör att hon förlitar sig helt på guds vilja (hennes tro om Guds vilja). Vi känner oss hjälplösa och det är så mycket som hänt som gör att vi oroar oss för barnen. Finns det ingen som kan ställa krav på samarbete mellan föräldrar ?
Någon annan som har liknande erfarenhet ? Hon påverkar vårt liv så fruktansvärt negativt och jag försöker verkligen att stänga av det men det går inte då hela vårt liv kretsar kring barnen och deras välmående. Kan tillägga att barnen bor hos oss på deltid utom minstingen som bor hos oss varannan helg.