• RenLuft

När man skaffat en rumkompis - Om det inte funkar - är det svårt att få hjälp ifrån staten att få personen komma ut från lägenheten?

Hej!

Vad jag har hört är att när man väl skaffat en rumskompis så är det svårt att få personen komma ut ifrån lägenheten. Jag är inte ''huvudpersonen'' i lägenheten utan man äger lägenheten lika mycket så personen kan slänga ut mig lika mycket som jag kan slänga ut personen med hjälp av myndigheten?

Men tydligen kan man inte ta hjälp ifrån myndigheten om rumskompisen envisar om att bo kvar och vägra flytta.

Jag bor i min lägenheten och har lite tankar på att kanske tillåta i första hand en kompis flytta in och/eller skriva ut en annons att jag letar efter en trygg och pålitlig rumskompis.

Men om det inte skulle funka. Rent moralisk kan jag inte slänga ut personen på gatan. Men om människan har någonstans att ta vägen så som till sina föräldrar så vill jag faktiskt ha hjälp och tips vart jag kan få hjälp för att få människa gå ut ifrån lägenheten om denne envisa om att bo kvar när jag sagt ''Nej, detta funkar inte''. Vad gör jag?

Observera: Jag har inga planer på att skaffa rumkompis, jag ställer denna fråga för jag har märkt ifrån trådar här att det är svårt att få människor flytta ut ifrån lägenheten. Jag vill veta om jag är huvudpersonen som hyr lägenheten eftersom jag letade efter en rumskompis eller blir lägenheten 50/50 procent för båda? Så denne skulle slänga ut mig om man nu skulle ha rätt att få hjälp ifrån myndigheten.

Om det sistnämnda är en verklighet då är det ju jätteläskigt att skaffa en rumskompis även om det är en bekantskap eller främling :(

Är det egentligen svårt om att bo med någon inte skulle funka?

Som sagt, jag har inga planer. Ställer mer frågan för att jag vill veta OM jag skulle skaffa en. Tänker rent fantasi att det skulle kännas trevligt med att bo med någon kompis. Men som sagt, det är ingen PLAN.

Jag är bara nyfiken som lägger upp frågan :)

Tack för alla svar!

• Svar på tråden När man skaffat en rumkompis - Om det inte funkar - är det svårt att få hjälp ifrån staten att få personen komma ut från lägenheten?
  • quetzalcoatlus

Om du äger lägenheten eller kontraktet på lägenheten, så har du alltid rätt att säga upp en inneboende. Om den inneboende trots uppsägning vägrar flytta, så kan du vända dig till Kronofogden och ansöka om hjälp med avhysning.

• RenLuft
    quetzalcoatlus skrev 2020-09-05 22:43:07 följande:

Om du äger lägenheten eller kontraktet på lägenheten, så har du alltid rätt att säga upp en inneboende. Om den inneboende trots uppsägning vägrar flytta, så kan du vända dig till Kronofogden och ansöka om hjälp med avhysning.

Jaha! :o

På vilket sätt äger man lägenheten? Endast om man köpt lägenheten eller räcker det med att man var den första personen som flyttade in till lägenheten innan rumskompisen?

Enligt din inlägg så känns det ju som om man kan ta hjälp av myndigheten trots allt och dessutom inte alls svårt att få hjälp. Ifrån trådar jag läst så lät det som om det var jättesvårt.

Tack för ditt svar! Glad
  • quetzalcoatlus
    RenLuft skrev 2020-09-05 22:57:38 följande:
    Jaha! :o

På vilket sätt äger man lägenheten? Endast om man köpt lägenheten eller räcker det med att man var den första personen som flyttade in till lägenheten innan rumskompisen?

Enligt din inlägg så känns det ju som om man kan ta hjälp av myndigheten trots allt och dessutom inte alls svårt att få hjälp. Ifrån trådar jag läst så lät det som om det var jättesvårt.

Tack för ditt svar! Glad
    Jag menar om du äger en bostadsrätt, så är det ju din lägenhet och inte din eventuella inneboendes. Om du har köpt lägenheten, eller skrivit på hyreskontraktet, så lär du ju också vara den första som flyttar in? Så jag vet inte riktigt hur du menar där. Du kanske tänker på när man är sambo? Om två sambor flyttar in i en ny lägenhet samtidigt, så spelar det ingen roll vem som äger lägenheten eller kontraktet vid en eventuell separation. Lägenheten ska då ingå i samboegendomen och vid en eventuell tvist kommer den att gå till den parten som anses ha störst behov av den, oavsett vem som står på kontraktet. Men detta gäller ju alltså sambor och i ditt fall var det inte fråga om det, om jag förstod dig rätt, utan en rumskompis/inneboende.

En inneboende har ingen juridisk rätt att kräva att få bo kvar, men om hen sätter sig på tvären kan det nog bli en långdragen process att bli av med hen, t. ex. om hen överklagar beslutet om avhysning.
  • RenLuft
    quetzalcoatlus skrev 2020-09-05 23:11:42 följande:
    Jag menar om du äger en bostadsrätt, så är det ju din lägenhet och inte din eventuella inneboendes. Om du har köpt lägenheten, eller skrivit på hyreskontraktet, så lär du ju också vara den första som flyttar in? Så jag vet inte riktigt hur du menar där. Du kanske tänker på när man är sambo? Om två sambor flyttar in i en ny lägenhet samtidigt, så spelar det ingen roll vem som äger lägenheten eller kontraktet vid en eventuell separation. Lägenheten ska då ingå i samboegendomen och vid en eventuell tvist kommer den att gå till den parten som anses ha störst behov av den, oavsett vem som står på kontraktet. Men detta gäller ju alltså sambor och i ditt fall var det inte fråga om det, om jag förstod dig rätt, utan en rumskompis/inneboende.

En inneboende har ingen juridisk rätt att kräva att få bo kvar, men om hen sätter sig på tvären kan det nog bli en långdragen process att bli av med hen, t. ex. om hen överklagar beslutet om avhysning.
    Jag tror jag fattar - Det var nog bara jag som formulerade mig lustigt på det senaste inlägget.

Det är som så att jag hyr en lägenhet och om jag har redan skrivit på en kontrakt enbart om hyran (Ej köpt), så har inte den kompisen som flyttar in till mig någon rätt. Denne räknas som inneboende och oavsett hur mycket denne vill bo kvar så har jag rätten att få hjälp av myndigheten att avhysa människan. Sedan kan denne övklaga beslutet, men i slutändan lär jag vinna, tänker jag.

Jättebra! Jag fick kött på benen och begriper nog allt innan jag ens planerat på att en kompis skall flytta in. Så det känns jättebra med ditt svar. Tack skall du ha!
  • Kusinen
    RenLuft skrev 2020-09-06 00:57:14 följande:

Jag tror jag fattar - Det var nog bara jag som formulerade mig lustigt på det senaste inlägget.

Det är som så att jag hyr en lägenhet och om jag har redan skrivit på en kontrakt enbart om hyran (Ej köpt), så har inte den kompisen som flyttar in till mig någon rätt. Denne räknas som inneboende och oavsett hur mycket denne vill bo kvar så har jag rätten att få hjälp av myndigheten att avhysa människan. Sedan kan denne övklaga beslutet, men i slutändan lär jag vinna, tänker jag.

Jättebra! Jag fick kött på benen och begriper nog allt innan jag ens planerat på att en kompis skall flytta in. Så det känns jättebra med ditt svar. Tack skall du ha!

Man skerier väl ett kontrakt när man tar emot inneboende er två emellan. På Hyresgästföreningens hemsida finns det mallar för avtal med inneboende,

Om det är en hyresrätt så får du tänka på att det är du som är ansvarig mot hyresvärden om din inneboende förstör något tex. Det är du som står på kontraktet ochär förstås ansvarig för att hyra betalas osv. Det finns också regler för hur hög hyra du får ta ut. Läs mer på hyresgästföreningens hemsida om du planerar att hyra ut ett rum i lägenheten som du hyr.
  • quetzalcoatlus

Ja, precis, du har förstått rätt. Innan du vänder dig till Kronofogden ska du dock meddela din inneboende att hen är uppsagd och sedan har hen tre månaders uppsägningstid. Om hen sedan vägrar flytta, DÅ kan du be Kronofogden om hjälp.
  • Kjell2

Viktigt, skriv ett bra avtal som reglerar saker som skyldigheter och rättigheter men framförallt uppsägning.

Tänk på att det kan bli svårt att hitta en inneboende om avtalet är för tufft.
  • Friger

Enligt ett radioprogram jag lyssnade på nyligen angående att vräka oönskade hyresgäster så är handläggningstiderna hos kronofogden för sådana avhysningar betydande.

Sen är det väl som alltid. Hyr du ut till folk du vet är skötsamma och har ordnad bakgrund så är chansen större att dom helt enkelt bara flyttar om dom inte är välkomna. Hyr du ut till en människa som är i akut behov av bostad så är risken större att dom blir svåra att avhysa av den enkla orsaken att dom inte har någonstans att ta vägen.

Svar på tråden När man skaffat en rumkompis - Om det inte funkar - är det svårt att få hjälp ifrån staten att få personen komma ut från lägenheten?