När man skaffat en rumkompis - Om det inte funkar - är det svårt att få hjälp ifrån staten att få personen komma ut från lägenheten?
Hej!
Vad jag har hört är att när man väl skaffat en rumskompis så är det svårt att få personen komma ut ifrån lägenheten. Jag är inte ''huvudpersonen'' i lägenheten utan man äger lägenheten lika mycket så personen kan slänga ut mig lika mycket som jag kan slänga ut personen med hjälp av myndigheten?
Men tydligen kan man inte ta hjälp ifrån myndigheten om rumskompisen envisar om att bo kvar och vägra flytta.
Jag bor i min lägenheten och har lite tankar på att kanske tillåta i första hand en kompis flytta in och/eller skriva ut en annons att jag letar efter en trygg och pålitlig rumskompis.
Men om det inte skulle funka. Rent moralisk kan jag inte slänga ut personen på gatan. Men om människan har någonstans att ta vägen så som till sina föräldrar så vill jag faktiskt ha hjälp och tips vart jag kan få hjälp för att få människa gå ut ifrån lägenheten om denne envisa om att bo kvar när jag sagt ''Nej, detta funkar inte''. Vad gör jag?
Observera: Jag har inga planer på att skaffa rumkompis, jag ställer denna fråga för jag har märkt ifrån trådar här att det är svårt att få människor flytta ut ifrån lägenheten. Jag vill veta om jag är huvudpersonen som hyr lägenheten eftersom jag letade efter en rumskompis eller blir lägenheten 50/50 procent för båda? Så denne skulle slänga ut mig om man nu skulle ha rätt att få hjälp ifrån myndigheten.
Om det sistnämnda är en verklighet då är det ju jätteläskigt att skaffa en rumskompis även om det är en bekantskap eller främling :(
Är det egentligen svårt om att bo med någon inte skulle funka?
Som sagt, jag har inga planer. Ställer mer frågan för att jag vill veta OM jag skulle skaffa en. Tänker rent fantasi att det skulle kännas trevligt med att bo med någon kompis. Men som sagt, det är ingen PLAN.
Jag är bara nyfiken som lägger upp frågan :)
Tack för alla svar!