Anonym (Ledsen och rädd) skrev 2020-09-02 19:10:14 följande:
Hej
Finns det någon vänlig själ som kan skicka lite tips, stöd, eller erfarenheter till mig som antagligen snart kommer att berätta för min man sedan 17 år tillbaks att jag inte vill vara gift med honom längre?
Det var mitt första riktiga förhållande, och vi har två flickor tillsammans, 14 och 9 år. Jag är sjukskriven och arbetstränar, har en anställning som läkaren inte rekommenderar att jag återvänder till, men nu har jag nog inget annat val. Min ersättning ligger på drygt 10.000kr.
Jag har mycket dåligt samvete gentemot min
man och mina två fina barn.
Tacksam för lite pepp
Det är jobbigt i början för alla partners, det är mycket som snurrar i huvudet hur det ska bli med allting, dels hur barnen tar det, ekonomin etc etc. Men att stanna i ett förhållande där ingenting är bra är inget att sträva efter varken för er själva eller för barnen.
Nu vet jag iofs inte hur ni bor men bor ni i villa så ska han lösa ut dig och allting ska delas upp som bankmedel mm. Hoppas ni båda kan gå igenom skilsmässan utan bråk för det blir det bästa om ni skiljs som vänner både för er egen skull och det viktigaste för barnens skull. Det kommer vara jobbigt en tid men det kommer bli bättre med tiden.
Det bästa är om du sätter dig ner med honom och förklarar hur du känner men gör det när barnen inte är hemma. Om ni sedan är överens så sätt er ner med barnen och berätta vad ni har kommit fram till. Håll inte barnen utanför.
Önskar dig lycka till. Med tiden ska du se att allt känns bättre.