• Trebarnsmamma83

”Rättvis” ekonomi somgifta

Hej!

Jag skulle vilja ha förslag på hur jag och min man ska tänka kring vår ekonomi. Just nu känns det som jag är alldeles för ?snäll? med mina pengar.

Vi är gifta och bor i det hus som jag ensam äger. Jag har tre barn som bor här varav ett barn är vårt gemensamma. Hur skulle ni ha delat på de ekonomiska bitarna? Jag tjänar 36900kr per månad och han 41000kr per månad. Jag får just nu även fullt barnbidrag för alla tre barnen så våra inkomster landar på stort sett samma per månad.

Just nu betalar han maten samt de få tillfällen vi äter på restaurang. Jag står för allt annat, huskostnader (el, vatten, sopor, skatt, etc etc), renoveringar, alla utgifter för barnen, alla resor i Sverige och utomlands, allas mobiler, alla försäkringar, alla möbler och alla inventarier, husvagn osv osv. Vi har en varsin bil.

• Svar på tråden ”Rättvis” ekonomi somgifta
  • Anonym
    Trebarnsmamma83 skrev 2020-08-30 12:38:45 följande:

Hej!

Jag skulle vilja ha förslag på hur jag och min man ska tänka kring vår ekonomi. Just nu känns det som jag är alldeles för ?snäll? med mina pengar.

Vi är gifta och bor i det hus som jag ensam äger. Jag har tre barn som bor här varav ett barn är vårt gemensamma. Hur skulle ni ha delat på de ekonomiska bitarna? Jag tjänar 36900kr per månad och han 41000kr per månad. Jag får just nu även fullt barnbidrag för alla tre barnen så våra inkomster landar på stort sett samma per månad.

Just nu betalar han maten samt de få tillfällen vi äter på restaurang. Jag står för allt annat, huskostnader (el, vatten, sopor, skatt, etc etc), renoveringar, alla utgifter för barnen, alla resor i Sverige och utomlands, allas mobiler, alla försäkringar, alla möbler och alla inventarier, husvagn osv osv. Vi har en varsin bil.

Dela  upp matkostnader per person och dela rakt av på er två och ert barn, för dina betalar du själv.
    Alla kostnader för husets drift och räntekostnader, dela rakt av. För underhåll på huset betalar du.
    Utgifter för ert gemensamma barn, dela. För dina, du betalar.
    Gällande mobiler, resor, försäkringar... samma upplägg. Dina barns kostnader står du för.

JA, du får högre utgifter än han. Men du är också en högre kostnad.
  • Anonym (S)

Vad som är rättvist är ju subjektivt på många sätt. Personligen skulle jag inte vilja bo i min partners hus tex och när ni beslutade det kan jag förstå om du tvingas "offra" något också, tex stå för mer av ekonomin.

Ett vanligt sätt är ju att betala % av vad man tjänar men i detta fall kansle det är lättare att skippa det och betala 50% var eftersom du har barn som kostar extra? Det beror ju på hur exakt man vill ha det.

Så i så fall att ni delar på mat 50/50 och på rörliga kostnader för huset som sophämtning, vatten, värme mm.

Att ni betalar gemensamt för kläder, leksaker, utrustning mm för det gemensamma barnet men att du står för de kostnaderna för dina barn. Får ert gemensamma ärva mycket saker av dina barn bör han dock vara med och betala där alternativt att du säljer allt istället och pengarna enbart går till dig.

Resor bör ni betaöa gemensamt, om ni gör 50/50 eller gör någon mer detaljfördeling beror ju återigen på hur exakt ni vill ha det. Varför du skulle betala hela resan förstår jag inte.

Möbler och övrig lös inredning bör ni betala hälften var av (det har ju inget med hustets värde att göra).

Sin egen och halva gemensamma barnets mobil bör han ju stå för liksom hemförsäkring med ansvarsföräkrung som även täcker honom.

Sen gör man ju naturligtvis hur man vill, men förstår inte vardör han inte skulle betala saker som försäkring, mobil, sitt eget barns o kostnader, sina möbler, sophämtning, vatten, vörme, egna resor mm. Har ni räknat ut att det ksptar samma som den mat han står för? Eller hur har ni tänkt där

En sak som är klurig ör ju om ha ska betala hyra till dig eller inte. Det kan man ha många olika åsikter om, men löpande ksotnader som han själv är med och påveekar som vatten, värme mm tycker jag är självklart att han ska betala.

Jag utgår från att ni har äktenskapsförord gällande huset så att det är undantaget bodelning vid skilsmässa. Hur har ni skrivit vid ev dödsfall?

• Trebarnsmamma83

Jo vi har skrivit förord där allt är mitt eller mina barns. Jag ägde huset när vi träffades och jag får honom inte att betala när vi behöver köpa nya handdukar ens och av ren lathet så betalar jag allt tyvärr. Jag vet inte om man kan få ?professionell? på exempelvis banken? Ang.resorna så betalar jag allt för att vi ska komma iväg på något. Han tycker att allt ska sparas till pension lite hårt draget. Vi resor för kanske 100.000 per år så det är stora summor.

• annabellelee
    Trebarnsmamma83 skrev 2020-08-30 15:51:12 följande:

Jo vi har skrivit förord där allt är mitt eller mina barns. Jag ägde huset när vi träffades och jag får honom inte att betala när vi behöver köpa nya handdukar ens och av ren lathet så betalar jag allt tyvärr. Jag vet inte om man kan få ?professionell? på exempelvis banken? Ang.resorna så betalar jag allt för att vi ska komma iväg på något. Han tycker att allt ska sparas till pension lite hårt draget. Vi resor för kanske 100.000 per år så det är stora summor.

Löpande utgifter som inte ökar husets värde, tex handdukar bör ni såklart dela på. Resor - vill han inte betala får han inte följa med helt enkelt.
  • FuckGoggleAskMe
    Trebarnsmamma83 skrev 2020-08-30 15:51:12 följande:

Tycker ungefär som övriga, du betalar amortering, underhåll av huset, i princip allt för dina barn plus mer än hälften för gemensamma barnet pga barnbidraget.
    Resten delar ni 50/50.
    Pga att han nyttjar huset också, blir det kanske en för liten del för honom att betala bara halva räntan på huslån (om du har lån), så halva kostnader för tex underhåll dessutom, kanske är rimligare (som extra hyra) det beror ju på.
    Skriv ner alla kostnader och kolla!

Vill han inte betala för resor, lämna honom hemma och res med barnen. 
    Kommunens budgetrådgivare kanske? Parterapi?
  • MRAKas
    Trebarnsmamma83 skrev 2020-08-30 12:38:45 följande:

Vi är gifta och bor i det hus som jag ensam äger.

Något som i min värld spelar ganska stor roll är om huset genom äktenskapsförord är enskild egendom, eller inte.
  • PH76

Personligen så tycker jag att det låter som ett väldigt uppdelat liv för några som är gifta.

Enligt mig så borde han köpa halva huset, alt att ni köper något nytt tillsammans. Sedan bör ni dela på allt, dvs det ska inte spela så stor roll vem som betalar vad då alla pengar in är ?familjens?.

• Anonym
    PH76 skrev 2020-08-30 16:44:48 följande:

Personligen så tycker jag att det låter som ett väldigt uppdelat liv för några som är gifta.

Enligt mig så borde han köpa halva huset, alt att ni köper något nytt tillsammans. Sedan bör ni dela på allt, dvs det ska inte spela så stor roll vem som betalar vad då alla pengar in är ?familjens?.

Varför skulle ts sälja halva sitt hus? Hon vill högst troligt ha kvar det som en säkerhet för sina barn.
    Och varför ska ts man betala för barn som hon har med någon annan/några andra?

Det är klart att det spelar roll!
    Alla vill inte ha gemensam ekonomi.
  • PH76
    Anonym skrev 2020-08-30 16:53:59 följande:

Varför skulle ts sälja halva sitt hus? Hon vill högst troligt ha kvar det som en säkerhet för sina barn.

Och varför ska ts man betala för barn som hon har med någon annan/några andra?

Det är klart att det spelar roll!

Alla vill inte ha gemensam ekonomi.

Jag skrev bara hur jag såg det. Jag anser att man i en familj har ett gemensamt hus.
  • Anonym
    PH76 skrev 2020-08-30 16:55:50 följande:
    Jag skrev bara hur jag såg det. Jag anser att man i en familj har ett gemensamt hus.
    Ja, det har du givetvis rätt att tycka.
    Personligen hade jag gjort som ts, sett till att MITT hus stannar i min eller mina barns ägo.
Svar på tråden ”Rättvis” ekonomi somgifta