• Anonym tipsare

Vad blir min del vid bostadsförsäljning?

Hej,

Kan någon hjälpa mig räkna ut vad min del blir vid en bostadsförsäljning? Undrar hur mycket insats jag kommer ha med mig till nästa boende. Vi äger lika mycket av bostaden idag och ingen ska behålla den.

Säg att vår bostad säljs för 4.300.000 (mest troligt säljs den för mer)

Nuvarande bolån 3.200.000

Mitt nästa boende blir ett billigare, behöver jag betala reavinstskatt direkt?

• Svar på tråden Vad blir min del vid bostadsförsäljning?
  • Anonym (Myran)

Om ni har lån på 3.2 och säljer för 4.3 blir det ju 1.1 kvar sen försvinner ju avgiften till mäklaren om sånt används m.m så beror ju på hur mycket mäklaren ni anlitat kostar. Nej du brukar inte behöva betala reavinstskatten på en gång, den kan gå att skjuta upp men man får ju då betala en del i "ränta" varje år för att sen behöva betala reavinstskatten senare så beroende på hur mycket ni behöver betala i reavinstskatt kan det ju vara bra att ha den avgiften betalt.

• Griseknoen35

Vad köptes bostaden för? Det går inte att räkna ut vad du får kvar efter skatt och mäklare om du inte skriver vad bostaden köptes för. Har ni någon summa på vad mäklaren kommer ta?

• Gnussen

Det är flera faktorer som spelar in vid en försäljning. Först vad ni köpte huset för, sen om ni har gjort några förbättringar på huset som kostat pengar det får ni dra av för (inom 5 år vid försäljning) sen betalar ni 22% av vinsten. Mäklaren ska även ha sin del också.

• Anonym tipsare

Oj, inser att ni behöver mer info.

Vi köpte bostaden för 4.000.000.

Förbättringar är inte mycket - Max 10.000.

Vi har inte kontaktat mäklare än, så vet inte vad arvodet är. Säg att det blir runt 100.000 ?

Svar på tråden Vad blir min del vid bostadsförsäljning?