• Steril90

Sterilitet

Hej! Vet inte om detta är rätt kategori eller inte. Men jag är iaf 30 år och fick reda på för 1 1-2 år sedan att jag är steril, och kan inte få biologiska barn och läkarna vet inte varför, finns det någon form av försäkring man kan få ut som ?plåster på såren?? Någon annan som är i samma situation.

• Svar på tråden Sterilitet
  • Anonym (H)

Hur kan de säga att du är steril utan att de vet varför? Vad är problemet? Har du ingen livmoder? Inga äggstockar? Inga ägg i äggstockarna? De måste ju veta något om de säger att du är steril.

• Anonym (H)
    Anonym (H) skrev 2020-08-27 15:06:36 följande:

Hur kan de säga att du är steril utan att de vet varför? Vad är problemet? Har du ingen livmoder? Inga äggstockar? Inga ägg i äggstockarna? De måste ju veta något om de säger att du är steril.

Eller om du är man - har du inga testiklar? Producerar inga spermier alls?
  • Steril90

Glömde skriva jag är en man. Dem kan ej fastställa varför jag är det, har formulerat mig lite dåligt insåg jag nu. Jag har pungkulor och så men producerar inga spermier. Enligt försäkringsbolaget så kan jag inte få ersättning för det, men läste på en gammal artikel från Aftonbladet att man skulle kunna få ersättning för det.

• Anonym (?)
    Steril90 skrev 2020-08-27 15:09:59 följande:

Glömde skriva jag är en man. Dem kan ej fastställa varför jag är det, har formulerat mig lite dåligt insåg jag nu. Jag har pungkulor och så men producerar inga spermier. Enligt försäkringsbolaget så kan jag inte få ersättning för det, men läste på en gammal artikel från Aftonbladet att man skulle kunna få ersättning för det.

Jag vet tyvärr inget om ersättning men tänker att det inte finns någon "allmän" ersättning, utan hör med ditt försäkringsbolag om det tex går in under någon sorts invaliditet. Läs villkoren noga.

Har de letat spermier enbart med spermaprov, eller även med biopsi? Ibland kan det produceras spermier fast de inte kommer ut.
  • Steril90

Har gjort operation och tyvärr är det helt tomt. Jag får väl prata med dem helt enkekt. Tänkte fråga här iaf någon som också är i samma situation och kanske visste något om det.

• smillis06

Att vara steril räknas som att man är "invalid". Vet att det finns någon slags ålder man godkänns för ersättning men kommer inte ihåg riktigt. Min man blev steril efter cancer och fick ett belopp utbetalt, dubbel ersättning på grund av den höga invaliditetsgraden (men det kanske är olika från försäkringsbolag till försäkringsbolag). Och beloppet avgörs vilken försäkringspremie som är vald. 

Svar på tråden Sterilitet