• Anonym (Tina)

Kan Kronofogden utmäta det som är mitt?

Min son har skulder till Kronofogden. För några månader sedan så separerade han med sin sambo. Och eftersom han har svårt att få en egen hyreslägenhet pga skulderna så flyttade han då hem till mig.
    Han har under en tid haft utmätning på sin lön där ett överskjutande belopp går direkt till Kronofogden.
    Pga Corona så har han nu blivit av med sitt ordinarie jobb. Han jobbar en del på timmar, men varierar mycket och han kommer sällan upp i den summan att Kronofogden kan dra något.

Jag har själv alltid varit noga med min ekonomi så det här är en helt ny värld för mig och jag har försökt läsa på lite om vad som kan hända!

Läste om utmätning av egendom och blev då orolig, att om de beslutar om det, kan ta även mina saker i ett sånt läge??

Någon som vet?

• Svar på tråden Kan Kronofogden utmäta det som är mitt?
  • Anonym (My)

Den egendomen som är din och som du kan bevisa att du äger tex med kvitto m.m kan de inte ta.

• Anonym (My)

Första punkten, kan du bevisa att det är dit kommer de inte ta den saken.

Vad ska vara uppfyllt innan vi utmäter?

Det finns flera omständigheter som ska vara uppfyllda för att vi ska utmäta egendom:

Egendomen ska tillhöra dig som har en skuld. Om egendomen finns hemma hos dig förutsätter vi att du äger den. Om du inte äger den måste du kunna bevisa det för oss.

Om egendomen finns någon annanstans än i din bostad ska vi kunna bevisa att den är din för att vi ska få utmäta den.Vi ska kunna sälja egendomen. Det får till exempel inte finnas något testamente eller gåvobrev som förbjuder dig att sälja egendomen.

Egendomen ska ha ett ekonomiskt värde. Hela poängen med att vi utmäter något är att den du är skyldig pengar ska få betalt.Tillgångar som hör ihop får inte skiljas åt utan särskilda skäl. Anledningen är att tillgångarna ofta är värda mer tillsammans än summan av delarna om de säljs var för sig. Det är alltså inte tillåtet att utmäta enbart inombordsmotorn i en motorbåt, även om motorns värde i och för sig täcker skulden. Detsamma gäller till exempel hjulen på en bil.Utmätningen ska ge ett rimligt överskott till den du är skyldig pengar.

Källa:kronofogden.se/Utmatning2.html

• Ess
    Anonym (My) skrev 2020-08-24 08:21:16 följande:

lawline.se/answers/utmatning-av-egendom-nar-man-bor-tillsammans

Här har du också en bra sida där de en jurist svarar på liknande fråga om vad som gäller när barn som bor hemma har skulder.

lawline.se/answers/utmatning-av-egendom-nar-man-bor-tillsammans

Men sonen har ju flyttat in hos mamman i hennes bostad, så ni bör ju inte kunna ta något alls därifrån eftersom han bara är inneboende.
  • Anonym (My)
    Ess skrev 2020-08-24 08:26:35 följande:

Men sonen har ju flyttat in hos mamman i hennes bostad, så ni bör ju inte kunna ta något alls därifrån eftersom han bara är inneboende.

Kronofogden kan ju fortfarande utmäta det som sonen äger och det finns något värde i. Han har ju haft en egen lägenhet och borde ju därmed haft möbler i den tex, eftersom han nu är inneboende så kan de ju utmäta de mesta möblerna bortsett tex säng och skrivbord. Andra möbler så som soffa och köksbord är han ju inte i behov av eftersom det finns i föräldrahemmet. Han kanske äger en bil, elektronik m.m då kan de ju utmäta det.
  • Anonym (My)
    Ess skrev 2020-08-24 08:26:35 följande:

Men som jag skriver i tidigare svar till ts kan de inte ta något av hennes egendom som hon äger, vilket ts undrade över men de kan ju fortfarande ta sonens egendom om det finns något av värde.
  • Anonym (Tina)
    Anonym (My) skrev 2020-08-24 08:33:38 följande:
    Men som jag skriver i tidigare svar till ts kan de inte ta något av hennes egendom som hon äger, vilket ts undrade över men de kan ju fortfarande ta sonens egendom om det finns något av värde.
    Tack för dina svar My! Nu känner jag mig lite lugnare!
  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (My) skrev 2020-08-24 08:33:38 följande:
    Det är lika bra att vara tydlig nu så det blir rätt. Nej, KF kan inte ta mammans egendom MEN mamman och sonen måste kunna bevisa vad som tillhör henne, och om de inte kan det kan KF utmäta saker hos TS.
  • Anonym (Q)
    Anonym (My) skrev 2020-08-24 08:14:15 följande:

Den egendomen som är din och som du kan bevisa att du äger tex med kvitto m.m kan de inte ta.

Ska man behöva visa att egendom i sin egen bostad är ens egen?

Jag har prylar för ett par hundra tusen i mitt hem som jag nog inte kan hitta kvittona för. Om min son var en slarver och jag lät honom bo i sitt gamla rum ett tag, skulle då kronofogden kunna plocka mina datorer, tv, hifi-anläggning, kameror, ipads, cyklar etc?

• Ess
    Anonym (Q) skrev 2020-08-24 09:42:38 följande:

Jag har prylar för ett par hundra tusen i mitt hem som jag nog inte kan hitta kvittona för. Om min son var en slarver och jag lät honom bo i sitt gamla rum ett tag, skulle då kronofogden kunna plocka mina datorer, tv, hifi-anläggning, kameror, ipads, cyklar etc?

Ja det är det jag också undrar, för det är mycket man inte har kvitto på.
  • Anonym (My)
    Anonym (Q) skrev 2020-08-24 09:42:38 följande:

Är man sambo så kräver kronofogden att för att de inte ska ta egendom så krävs det att den som inte har skulder av de två kan bevisa att det är ens egen privata egendom som den med skulder inte äger för att man ska få behålla det. Det läget jag hamnat i tidigare.

När det gäller barn som flyttar hem vet jag inte om kravet på att ha kvitto är lika stort, tror det ligger större ansvar på kronofogden att bevisa att personen som har skulder äger egendomen. Men ned kvitto eller annat som bevisar att det är din egendom och inte dina barns. är du ju alltid helt säker på att de inte kan ta dig egendom.

tillägg är att jag jobbar inte själv på kronofogden, jobbar i helt annan bransch och har ingen koppling dit. Men hamnat i den situationen där tidigare sambo drog på sig skulder och fick utmätning av egendom och jag fick då bara behålla det jag själv kunde intyga med kvitto att jag ensam ägde. Allt annat av värde tog de för att täcka hans skuld.
Svar på tråden Kan Kronofogden utmäta det som är mitt?