Anonym (Coop) skrev 2020-08-22 23:46:22 följande:
Jag var lite snabb på tangenterna. Jag menar förstås att ett känt märke förpackas i lågprismärketsförpackning, samma vara men till billigare pris och i en annan förpackning. (Dock ej ICA Basic) typ att ketchupen i Coops ketchupflaska egentligen är Slotts (tror jag att det var, kan minnas fel här) och att Coops egna kycklingfilé är förpackad i fabriken hos Kungsfågel, så det är samma kyckling i coop-paketet som i kungsfågelpaketet, men att Coops egna kycklingfilé säljs billigare etc. Detta gäller dock inte alla lågprisprodukter, så det är svårt att veta exakt vilka, om man inte själv är inköpare på Coop/ica. Som konsument kan man ju dock göra ett blindtest hemma.
Fast tror du det så blandar du ihop saker och ting.
Olika märken använder samma fabriker för att tillverka sina produkter.
Det betyder inte att det dyra märket finns i den billiga förpackningen. Utan det betyder att slotts köper in ketchup och stoppar det i sina förpackningar. Och sedan köper ICA upp ketchup från samma fabrik och stoppar det i sina förpackningar.
Men att en fabrik används till flera olika märken är ju bara bra. Det vore riktigt illa och resurslöseri om alla märken hade varsin fabrik...
I slutänden betyder det att man betalar för märket.