• Kixx

Min 10-månaders kan inte sitta själv

Som rubriken lyder, min son kan inte sitta själv utan stöd ännu. Inte heller krypa och han ålar bara runt i cirklar, inte framåt.

Känner verkligen att jag börjar bli ordentligt orolig nu, då det redan pratats om sen utveckling hos fysioterapeut och vidare kontroller om han inte lärt sig sitta nu efter sommaren, vilket ju inte har skett.

Finns det någon som haft sent barn där det "gått bra" dvs ingen upptäckt av ev funktionsvariation?

Lillen ska börja på förskola i februari, men jag känner mig redan sjukt stressad över det, då min äldre son vid denna ålder kröp för glatta livet och gjorde försök att ställa sig upp och gå längs möbler, medan den andre är så liten i utvecklingen jämförelsemässigt. Förstår såklart att man inte ska jämföra sina barn med varandra, men kan inte blunda riktigt och säga att allt löser sig längre då även den äldre bedömdes som sen, dock ej avvikande.

• Svar på tråden Min 10-månaders kan inte sitta själv
  • askyfullofstars

Barnet har dock mer tid på sig att lära sig krypa innan det anses vara sent. Sedan är det ju inte alla barn som kryper ens heller. Oroa dig inte. Dessa ?maxgränser? stressar sönder folk.

Jag har varit jätteorolig för min dotter som inte hade fått några tänder. Överallt läste jag om att de får de mellan 6-8 mån. Även BVC tyckte de va konstigt. Nu är barnet 14 mån (!) och det har dykt fram en minitand. Jag var väldigt orolig. Vet att det kanske inte är samma sak men det finns ju en rad missbildningar där barn saknar tandanlag.

Du ska se att barnet kommer lära sig sitta och krypa (om barnet inte hoppar över det).

• Solblomma30

Jag har inget svar på exakt det du undrar över, alltså om det kan vara normalt att en tiomånaders inte kryper, hasar framåt eller sitter utan stöd.

Däremot vet jag tre barn som har varit väldigt sena med att gå. De var minst två år innan de tog sina första steg, en var närmre 2,5. De är nu runt 6 år och helt normala på alla sätt. Så visst kan det gå bra ändå.

Om jag var du hade jag nog velat träffa en fysioterapeut för att få träningsprogram. Kanske släpper det då och så slipper du tänka mer på det!

Svar på tråden Min 10-månaders kan inte sitta själv