• nisseistaden

Hur dela på boendekostnader som sambo

Hej!

En fråga kring kostnadsfördelning som sambo..vad är rimligt att hon betalar när hon flyttat in hos mig.

Förutsättningar:
    -Hon hyr ut sin lgh o får full kostnadstäckning för hyra, räntor och amortering, dvs plus minus noll
    -Vi tjänar lika (hon anställd, jag egen företagare)
    - Jag äger huset till 100% och ägt det långt innan hon flyttade in

Kostnader för huset:

-Ränta 7000 kr/mån
    -Amortering 3000 kr/mån
    -Gemensamma Löpande kostnader (el, bredband, sophämning mm) 6000 kr/ mån.
    -Övriga personliga kostnader betalar vi separat, tex varsin bil, kostnader för barnen mm.
    -Hennes 13 åriga dotter bor här varannan vecka, min 20 åriga son heltid.

Vad är rimligt tycker ni att hon bidrar med per månad när vi bor ihop i huset, för att det ska bli rättvist.

Vi har lite svårt att komma överens, därför söker jag lite insikter här.

Tack för återkopplingar
    // Nisse

• Svar på tråden Hur dela på boendekostnader som sambo
  • Friger

13.000:- delat med 2 = 6.500kr

Amortering är ett sparande. I övrigt är det hälften.

Ett annat sätt att se på saken är att båda två får ungefär lika mycket över när allt är betalt så struntar man i att någon får betala lite mer/mindre.

• Kjell2

Finns inget enkelt svar på detta. Går att tänka på olika sätt.
    Din ökade boendekostnad när hon flyttar in
    Hennes besparing genom att flytta in
    Halva cash flow
    Halva driftkostnad plus halva kapitalkostnad

Allt sedan modifierat baserat på hur stor andel av huset och annat som utnyttjas.

Ett sätt är att du säljer halva huset till henne så att ni äger det tillsammans.

Viktigt är att ni är överens om detta innan ni flyttar ihop. Tänk också vad som händer om någon av er tappar mycket inkomst och vad en separation skullle innebära.

• Anonym0021

Fast varför ska hon stå för dina lån?

Om hon inte köper in sig dvs. Jag skulle säga halva driftkostnaderna och du får betala ränta och amortering på ditt lån om du ska äga bostaden till 100%.

• Bjoer
    Anonym0021 skrev 2020-08-18 10:52:27 följande:

Om hon inte köper in sig dvs. Jag skulle säga halva driftkostnaderna och du får betala ränta och amortering på ditt lån om du ska äga bostaden till 100%.

Ränta är en kostnad för att bo och bör givetvis delas. Om hon inte vill betala halva räntan så kan hon alltid låna ut ett belopp till honom motsvarande halva lånet så försvinner hennes del av räntekostnaden. Om man nu vill ligga ute med de pengarna.

Amortering däremot är en form av sparande. Det komplicerade blir ju att räntekostnaderna minskar vid amortering, så i princip betalar han för att hennes kostander ska minska när han amorterar. Men ofta är det så lite att det inte spelar så stor roll för totalkostnaden.

Som nämnt innan är ett sätt att hon köper loss halva huset (med klausul i kontraktet att TS får köpa tillbaka halvan för marknadspris ifall de går isär) så kan man välja själv hur man ska finansiera sin del.
  • fjanten

Där kan man ju tänka på lite olika sätt. Att du står för amorteringen är ju självklart, det är ju som ett slags sparande för dig.

Ränta + driftkostnader är inte lika självklart. Hälften var var min första tanke, men sedan började jag fundera på era barn. Hon har en ung tonårstjej på halvtid, du har en 20 årig man på heltid. Betalar din son hemma eller tar du hans kostnad? För det känns som att ni bör räkna in deras drift och ta på er vardera barns kostnad (och du och din son löser hans ev. betalning sinsemellan?).

Eller något slags alternativ att hon säljer sitt, köper in sig hos dig, och ni kör på en mer gemensam ekonomi o.s.v.

Finns ju olika sätt att tänka här.

• Kjell2

Just amortering och ränta är alltid lurigt. En syn på det hela är att räntan är driftkostnad och ska delas medans amortering är sparande och inte ska delas.

Om då husägaren köper en bil och finansierar den med ett ökat huslån kommer räntan gå upp, ska då fortfarande hela räntan delas? Om det skede för en månad sedan, påverkar det?

Om istället husägaren ärver en massa pengar och  istället för att köpa ny bil löser huslånet. Ska den som inflyttade då betala mindre i driftkostnad? 

Rent krasst kan det vara bättre för husägaren att inte amortera utan spara pengarna och få lite avkastning.

• Finansen7

Ränta är en del av finansieringen. Utan ränta hade inte huset stått där överhuvudtaget. Pengar är inte gratis. I det här fallet är det inte TS som tjänar på det här. Det är banken som ska ha sitt.
  • ALEML
    Kjell2 skrev 2020-08-18 11:41:01 följande:

Just amortering och ränta är alltid lurigt. En syn på det hela är att räntan är driftkostnad och ska delas medans amortering är sparande och inte ska delas.

Om då husägaren köper en bil och finansierar den med ett ökat huslån kommer räntan gå upp, ska då fortfarande hela räntan delas? Om det skede för en månad sedan, påverkar det?

Om istället husägaren ärver en massa pengar och  istället för att köpa ny bil löser huslånet. Ska den som inflyttade då betala mindre i driftkostnad? 

Rent krasst kan det vara bättre för husägaren att inte amortera utan spara pengarna och få lite avkastning.

amortering är givetvis ingenting som TS sambo ska vara med och finansiera, däremot fick ditt inlägg mig att tänka till lite angående räntan på huslånet.
    Först tänkte jag att det är givet att hon ska betala hälften av 7000kr
    men nu lutar jag mer åt att hon borde betala hälften av vad räntan hade varit om huset varit fullbelånat eftersom det inte är rimligt att hennes kostnad ska bli påverkad av om han väljer att amortera mer eller belåna huset ytterligare.

(detta är bara en åsikt om räntekostnaden, har inte tagit hänsyn till att deras barn bor där olika mycket)
  • Kjell2
    ALEML skrev 2020-08-18 13:31:34 följande:
    amortering är givetvis ingenting som TS sambo ska vara med och finansiera, däremot fick ditt inlägg mig att tänka till lite angående räntan på huslånet.
    men nu lutar jag mer åt att hon borde betala hälften av vad räntan hade varit om huset varit fullbelånat eftersom det inte är rimligt att hennes kostnad ska bli påverkad av om han väljer att amortera mer eller belåna huset ytterligare.

(detta är bara en åsikt om räntekostnaden, har inte tagit hänsyn till att deras barn bor där olika mycket)
    Det är halva kapitalkostnaden. Många har svårt att acceptera den lösningen då den inte har något med cash flow att göra.

• ALEML
    ALEML skrev 2020-08-18 13:31:34 följande:

Just det, glöm inte att räkna med ränteavdrag!
  • Mandelskorpan

Fast det blir ju märkligt att hon ska bo dramatiskt billigare för att han äger huset. Räntan är ju en del av vad det kostar att bo där, liksom driften.

Dessutom går ju driftskostnaden upp med en till boende, försäkring, el, slitage.... allt går ju upp.

Frågeställningen är knappast ny och alla gör ju förstås precis som de vill men hälften av drift + ränta tycker jag är fullt rimligt.
  • Jamesdio

Huset delas av två vuxna, ett vuxet barn (heltid) och en tonåring (halvtid). Jag skulle säga att kostnaden (räntor + drift) delas på 3,5 poster. Sambon betalar 1,5 = 5571 för sig och dottern och du betalar 2 = 7428 för dig och din son. Om sonen har inkomst kan han betala det du och han kommer överens om. 

• AnnaSthlm

- Ni delar på alla boendekostnader rakt av 40/50.

- Amortering betalar du själv till 100 procent.

- Vad gäller mat bör du betala mer. Din vuxna son åring på heltid äter betydligt mer än hennes yngre barn på halvtid. Kanske 60/40?

• Noname00

5-6k hade jag tyckt att det är rimligt.
    Sin del kan hon fördela som hon villl om dom ska vara med och betala.

Svar på tråden Hur dela på boendekostnader som sambo