• Andand

Bonusbarn

Hej jag har en fundering.

Jag har en dotter på 7 år och en bonusson på 7år dom går i samma klass.

Jag är gravid med vårat gemensamma barn samt arbetssökande, varit sjukskriven förra året pga utmattning.

Pappan till bonussonen arbetar heltid och har fritids till hans son och jag hämtar min dotter kl 13 när skolan slutar. Är det fel att låta bonus gå på fritids?

Barnen bråkar väldigt ofta och jag känner mig helt slut om jag har båda hemma, ta hand om hem och laga mat tills sambon kommer hem.

Bonussonen är väldigt stökig, våldsam och ibland hotfull och det är oftast han ca 80 procent av gångerna som börjar bråk, han är också väldigt dålig på att lyssna så man får tjata hela dagarna och det lyssnas ändå inte,( så är han både mot mig och pappan)..

Ibland är han jätte gullig och snäll /lugn men spårar ur väldigt ofta..

Hur funkar reglerna när vi bor ihop, kan man ha ett barn på fritids?

Sen när vi får bebis hur funkar det då? Någon som varit i liknande situation?

Får dålig samvete när jag bara tar hem min, vi bor ju ihop allihopa men vet inte hur jag ska orka?.

Hur hade ni tänkt /gjort? Tacksam för svar. (han bor hos oss heltid) hans mamma finns knappt med i bilden, hon träffar honom en gång var tredje månad om ens det..

• Svar på tråden Bonusbarn
  • Kusinen

Du har väl ingen skyldighet att hämta barnet. Men om det är så attbarnet vill bli hämtat den tiden skulle jag tycka att det kändes märkligt att alltid bara hämta det ena barnet. Under förutsättning att ni alla bor tillsammans.

Samma gäller väl under föräldraledigheten. Om ni delar fl exakt lika kan ni ju göra så att ditt barn går på fritids när pappan är fl och hans när du är. Då blir det ju rättvist i alla fall, fast något märkligt kan jag tycka. Sen brukar ju barn i den åldern vilja gå på fritids.

Om din man är fl kan hans barn inte vara på fritids "normalt". Däremot kan man ansöka om "dispans" om det är för barnets skull. I ert fall tänker jag att man kan se från barnperspektivet att det blir märkligt om bara ena av två jämnåsriga "syskon" får/måstegå på fritids. Så tucker att det borde gå att hitta en kompromiss med skolan. Men en föräldraledig förälder har generellt i te rätt till fritids.

• MeandHim

Är väl skönt för ditt barn att få egentid med mamma. Nån gång kan han väl få följa med tidigare och ni alla försöker göra något tillsammans? Typ baka, ta en picknick, köpa fika, åka till lekparken osv.

• Pope Joan II
    Andand skrev 2020-08-17 14:33:31 följande:

Hej jag har en fundering.

Jag har en dotter på 7 år och en bonusson på 7år dom går i samma klass.

Jag är gravid med vårat gemensamma barn samt arbetssökande, varit sjukskriven förra året pga utmattning.

Pappan till bonussonen arbetar heltid och har fritids till hans son och jag hämtar min dotter kl 13 när skolan slutar. Är det fel att låta bonus gå på fritids?

Barnen bråkar väldigt ofta och jag känner mig helt slut om jag har båda hemma, ta hand om hem och laga mat tills sambon kommer hem.

Bonussonen är väldigt stökig, våldsam och ibland hotfull och det är oftast han ca 80 procent av gångerna som börjar bråk, han är också väldigt dålig på att lyssna så man får tjata hela dagarna och det lyssnas ändå inte,( så är han både mot mig och pappan)..

Ibland är han jätte gullig och snäll /lugn men spårar ur väldigt ofta..

Hur funkar reglerna när vi bor ihop, kan man ha ett barn på fritids?

Sen när vi får bebis hur funkar det då? Någon som varit i liknande situation?

Får dålig samvete när jag bara tar hem min, vi bor ju ihop allihopa men vet inte hur jag ska orka?.

Hur hade ni tänkt /gjort? Tacksam för svar. (han bor hos oss heltid) hans mamma finns knappt med i bilden, hon träffar honom en gång var tredje månad om ens det..

Skön situation att skaffa gemensamt barn i. Du blir säkert väldigt nöjd!
  • Mortiscia80
    MeandHim skrev 2020-08-17 16:36:46 följande:

Är väl skönt för ditt barn att få egentid med mamma. Nån gång kan han väl få följa med tidigare och ni alla försöker göra något tillsammans? Typ baka, ta en picknick, köpa fika, åka till lekparken osv.

Jättefina förslag! :) Då kanske han bråkar mindre den stunden dessutom.
  • Andand

Ja precis det känns märkligt särskilt eftersom dom går i samma klass.

Vill ju inte skapa orättvisa, men samtidigt verkar han ha behov av fritids då han är väldigt rastlös och har enormt med energi. Här hemma och endast surfplattan duger, vi bor trångt för tillfället men flyttar till hus snart så kanske blir bättre med mer utrymme!

Jag brukar hämta honom tidigare ibland och hitta på saker med båda.

Men kan inte låta bli att få dåligt samvete..

Men tack för svaren! :)

• Censur

Har ni funderat över varför pojken bråkar så mycket och hur ni kan hjälpa honom? Att göra så stor skillnad på barnen veckans alla dagar känna som uppbäddat för en ledsen, bråkig liten kille.

Känner han svartsjuka gentemot din dotter som får bo med sin mamma? Saknar han sin egen? Blir han retad i skolan? Ger pappa honom tid lär han är hemma? Gör ni saker ihop? Känner han sig älskad och med? Diagnos? BUP? Familjestöd?

Svar på tråden Bonusbarn