• Anonym (E)

Hur ser ni killar på en tjej som har sämre ställt än er?

Om ni blir otroligt förälskade i den här tjejen, spelar hennes ekonomi någon roll? Ser ni ner på henne om hon inte bor lika fint ex ?

• Svar på tråden Hur ser ni killar på en tjej som har sämre ställt än er?
  • Tecum

Hennes ekonomi eller hur hon bor spelar ingen roll, däremot orsaken till att ekonomin är dålig. Beror det på att hon inte kan hantera pengar, köper och skuldsätter sig utan att ha råd, då ligger hon risigt till i mina ögon. Inte flickvänsmaterial.
    Men om det beror på otur, sjukdom, dåliga förutsättningar, blivit lurad etc, då är det inga problem.

• Anonym (E)

Inga skulder och har fast jobb, dock inte lika bra förutsättningar som han haft i livet med rikare föräldrar osv han har dyra möbler och fint, jag Ikea typ.

• manolito

Jag skulle nog dra mig lite för någon som har det mycket sämre ställt än jag, just för att man skulle bli begränsad i aktiviteter såvida man inte alltid betalar allt själv. Har haft en sån relation en gång men det kändes inte bra eftersom den kvinnan alltid förutsatte att jag betalade allt. Men hade jag blivit kär hade jag förmodligen bortsett från det.

• Anonym (hm)
    manolito skrev 2020-08-16 21:56:59 följande:
    Jag skulle nog dra mig lite för någon som har det mycket sämre ställt än jag, just för att man skulle bli begränsad i aktiviteter såvida man inte alltid betalar allt själv. Har haft en sån relation en gång men det kändes inte bra eftersom den kvinnan alltid förutsatte att jag betalade allt. Men hade jag blivit kär hade jag förmodligen bortsett från det.
    Håller med. Förutom att jag nog inte hade kunnat bli kär i en snyltare.
  • Anonym (G)

Det behöver inte vara ett problem alla men det beror mycket på omständigheterna.

• Anonym (Kämpa)

Det beror på varför hon har sämre ekonomi. Som nybliven student dejtade jag en tjej som hade haft otur jämfört med mig som fått ett litet startkapital i form av sparade barnbidrag när jag flyttade hemifrån. Hon växte upp med en ensamstående mamma som gick på socialbidrag till och från och fick ingenting när hon flyttade ut. Så det är klart att vi hade lite olika grundförutsättningar och det var helt okej för mig! Jag köpte mina möbler till studentrummet på IKEA, hon köpte sina på second hand. Problemen uppstod senare, när jag fick lite pengar över efter att ha fått CSN varje månad som jag sparade undan som buffert och hon hamnade hos Kronofogden pga. dåligt ekonomiskt sinne.

Jag gick en tuff utbildning med obligatoriska heldagar och mycket plugg utöver det så jag kunde bara jobba extra på somrarna. Hon läste en betydligt mer chill utbildning och jobbade extra några dagar i veckan utöver att ta ut fullt CSN. Så hon hade egentligen bättre förutsättningar än mig att spara. Ändå tog det mindre än ett år från att hon flyttat hemifrån till att hon hade skulder hos Kronofogden. Dessa tog flera år för henne att betala av för hon fortsatte att prioritera kläder, smink, hämtmat och att ordna fester för sina vänner framför att betala av skulderna och börja buffertspara. Sen klagade hon på påminnelseavgifter och ränta vilket jag hade förstått om hon verkligen saknade pengar, men hon fick in pengar varje månad som hon tyvärr använde till skit. När pengarna var slut på kontot tiggde hon om att få låna av kompisar (vi hade slutat dejta sedan länge vid det här laget men fortsatte att vara vänner ett tag). En gång lånade hon 250 kr av mig... till hämtmat. Hon hade typ 37 kr på kontot kvällen innan löning och skulder hos Kronofogden men ?orkade inte laga mat?. Sådana dagar har jag också så jag har full förståelse för den biten, men då kan man köpa en fryst pizza/lasagne/paj att värma i ugnen - inte en massa smårätter från stans dyraste take-away!

Jag får ut ungefär 10k mer i månaden än min nuvarande sambo, som dock är den som fått mig att våga investera på börsen genom att lära mig grunderna. Här känner jag dock att min sambo och jag har ungefär samma syn på ekonomi och därför gör det inget att jag har en högre inkomst. Tjejen jag dejtade fick ut mer än mig under den perioden men använde pengarna på skit och hade det därför sämre ekonomiskt ställt än mig. Om det är som du säger att du bara har sämre grundförutsättningar för att dina föräldrar inte betalat en massa som vad hans föräldrar har gjort så skulle jag inte bry mig alls om jag var i hans skor. Om du däremot aldrig fått lära dig ett ekonomiskt tänk hemifrån och inte själv tagit tag i att lära dig det, tja, då skulle du vara rökt i mina ögon.

• Anonym (Rik man)
    Anonym (E) skrev 2020-08-16 21:29:46 följande:

Om ni blir otroligt förälskade i den här tjejen, spelar hennes ekonomi någon roll? Ser ni ner på henne om hon inte bor lika fint ex ?

Absolut inte. Hur hon bor spelar ingen roll, kan ju bero på att hon inte tjänar så bra och inte har en bra ekonomi. Men skulle en dålig ekonomi bero på spelande eller att hon shoppar väldigt mycket så skulle jag nog dra öronen åt mig.
  • Anonym (Nej)

För killar har det ingen stor betydelse om tjejen de faller för är sömmerska, bagare arbetslös 
  • Anonym (K)
    Anonym (Nej) skrev 2020-08-17 09:37:50 följande:

För killar har det ingen stor betydelse om tjejen de faller för är sömmerska, bagare arbetslös 

Så länge tjejen är snygg(are ) en killen.
  • Anonym (Oskar Östermalm)

För en seriös relation vill jag ha en tjej på min nivå. Utan att för den skull se ner på tjejer (eller killar) som har mindre pengar än mig. En tjej med utbildning och driv ska det vara. Det brukar också ge inkomster.

• Anonym (Rik man)

Bor du inte fint och har du dålig ekonomi eftersom du ställer frågan?
  • manolito
    Anonym (hm) skrev 2020-08-16 22:08:13 följande:

Håller med. Förutom att jag nog inte hade kunnat bli kär i en snyltare.

Det är sant. Jag har dejtat några sådana tjejer och fått sådan avsmak på dem pga detta beteende. Men det var inte för att de hade dålig ekonomi utan bara för att de var snyltare.
Svar på tråden Hur ser ni killar på en tjej som har sämre ställt än er?