• Snacka

Barn inne hela dagen.

Skulle ni vara okej med att barn är inne hela dagen som nu tex på sommarlov. Regn visst, men här skiner solen 28 grader ute och barnet har suttit framför telefon/dator all tid förutom måltider. Barnet är 12 år. Händer alla dagar barnet inte har fotbollsträning dvs 2 ggr i veckan eller leker med kompis fast då också oftast inne med skärm någon gång 2 h på badet. Barnet har inget funktionshinder.

• Svar på tråden Barn inne hela dagen.
  • HeidiHR

Nu är våra barn förvisso små men de senaste två dagarna har vi hållit oss inne. +30 här och vi har sett på tv, lekt med duplo, läst böcker och badat badkar. Ser inget fel i att stanna inne ett par dagar när det är så här varmt! Äldsta går i fsk och kommer ju få komma ut och ha aktivitet imorgon igen.

• Drottningen1970

Både jag och barnet har varit inne hela dagen. Han har spelat och jag kollat på tv. Heeeela dagen. Asskönt. Igår var vi på stranden hela dagen och så blir det även i morgon.

• syntharen

Alltså om det ALLTID är så, så är det ju inte bra. Barn behöver komma ut och röra på sig minst nån timme om dagen.

• hammarhajen

Nej.

Ute en stund varje dag för barnen här. Om inte annat så en kvällspromenad när det svalnat av ute.

Både barn och vuxna behöver röra på sig, så ingen här "får" sitta still inne en heldag om det inte finns särskilda skäl som sjukdom. Behöver inte vara avancerat, men absolut bryta stillasittandet och skärmanvändandet. Trädgårdsarbete, studsmatta, en cykeltur, gå till kiosken för en glass eller så. Eller så  får man följa med på något ärende, t.ex. handla mat eller lämna böcker på bibblan. Men något i alla fall. 

• Alekri

Jag har en granne som är ensamstående med vv. Barnet är runt 6 år. De är inomhus för det mesta då vi hör henne springa/galoppera, smälla i golvet och dörrar. Jag tycker definitivt att barn ska få vara aktiva utomhus minst 1 gång per dag. Jag själv blir galen om jag har varit inomhus en hel dag. Isåfall går jag en promenad med sambon på kvällen.

• legomum

Det är sällan vi är inne en hel dag. Det har hänt även om solen skiner. Men annars är vi ute jämt tycker jag. Två energiska snart 7 åringar vill men inte ha inne allt för länge Flört

• Tow2Mater

Fem dar i veckan om ni jobbar ok, men på helgen tycker jag nog ni iallafall kan tvinga barnet med på en promenad.

• LFF
    Snacka skrev 2020-08-16 18:26:06 följande:

Skulle ni vara okej med att barn är inne hela dagen som nu tex på sommarlov. Regn visst, men här skiner solen 28 grader ute och barnet har suttit framför telefon/dator all tid förutom måltider. Barnet är 12 år. Händer alla dagar barnet inte har fotbollsträning dvs 2 ggr i veckan eller leker med kompis fast då också oftast inne med skärm någon gång 2 h på badet. Barnet har inget funktionshinder.

Det beror ju på vad man gör. Mina 7-åringar har varit inne mycket nu när det varit varmt. Vi har stranden nära så vi har gått dit och badat på förmiddagen och eftermiddagen men stannar inte i flera timmar utan går hem emellan. Då är de inne och leker med lego eller annat. TVn är avstängd och andra skärmar har de inte tillgång till. 

Så att vara inne, fine, men inte med skärm hela dagen. Då får man göra något annat inne.
  • Rödtjärnens Anna

Om det nu är så varmt mitt på dagen så kan man väl vara ute på morgon eller på eftermiddagen/kvällen någon timme eller två?

Sen hitta på något vettigt inne då det är som varmast är okej.

Det enda väder jag tycker att man kan sitta inne en hel dag är då temperaturen är under -30

• Bärryhosch

Nej, det skulle inte vara okej hos oss. När det är så fint väder ute, så får man passa på att vara ute tycker jag. Man kan sitta inne mer, de övriga 300 dagar då det pissregnar i det här landet.

• Hyllemor

Jag är helt okej med att ett barn är inomhus mycket, men INTE framför padda/tv/telefon/dator. Vi hade flera veckor då vi inte gick utanför dörren pga att vi hade träffat en släkting med covid-19. Jag blev sjuk, men pappan bara lindrigt. På 6-åringen märktes ingenting alls. Vi höll skärmtiden till en liten stund på morgonen och en liten stund på kvällen, däremellan gjorde vi allt möjligt: körde dansstopp i vardagsrummet, byggde koja under köksbordet där vi hade "picknick", köpte ett 1000-bitarspussel som vi försökte få ihop tillsammans, pysslade, läste böcker, byggde tågbana genom hela lägenheten, gjorde naturvetenskapliga experiment med sådant som vi hade hemma efter instruktioner på youtube, beställde hem Guiness rekordbok som vi lusläste tillsammans hela familjen etc.

Under semestern kunde det också hända att vi tyckte att det var för varmt att gå ut. Då kunde vi vara hemma flera dagar i rad, men då gjorde vi också något vettigt av tiden tillsammans.

• hawthorne

Ja det är vad jag föredrar.

Soligt och varmt väder = uselt väder.
    Molnigt väder = vackert väder.

Solen är inte nyttig.
    Malignt melanom är den cancerform som ökar fortast av alla cancerformer och ökningen är markant. Är det dessutom så varmt som det varit de senaste dagarna så bör barn vara inomhus bara av den anledningen.

Mina barn har alltid fått styra själva hur de vill vara ute. Vid soliga dagar het har blivit tidiga morgnar och sena eftermiddagar men mitt på dagen har de alltid valt att gå inomhus självmant.

Svar på tråden Barn inne hela dagen.