• Anonym (Queen Bee)

Vilka banker lånar ut till kontantinsats vid bolån?

Jag hyr en fruktansvärt dyr bostad (över 13000 kr/mån) just nu och har blivit ensamstående. Jag skulle behöva flytta till något billigare men det finns inte så många lediga hyreslägenheter för mig (har barn så behöver minst en trea).

Bostadsrätter finns det däremot gott om men jag har inte så mycket till kontantinsats och min hyra idag gör att jag inte kan spara ihop så lätt.

Finns det banker som kan låna ut i alla fall en liten del av kontantinsatsen? Min ekonomi är ganska bra och har hyfsade marginaler. T o m en chock-höjning av bostadsräntorna skulle vara billigare än mitt nuvarande boende.

Kollat på SBAB och de verkar ok men helt omöjliga att få tag i.

Snälla, alla tips mottages tacksamt.

• Svar på tråden Vilka banker lånar ut till kontantinsats vid bolån?
  • Anonym (Anonym)

När vi skulle ha kontantinsats lånade jag ett par hundra tusen av mitt fack.

• fjanten

Sbab lånar en del av kontantinsatsen tror jag, men då ska du förstås ha i åtanke att räntan på den är högre än bolåneränta. Det är ju ett privatlån. Det är hellre inte hela kontantinsatsen, utan kanske 5 % av den och resterande 10 % behöver du gå in med själv.

• Anonym (Queen Bee)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-08-15 12:13:56 följande:

När vi skulle ha kontantinsats lånade jag ett par hundra tusen av mitt fack.

Vad sa banken då? Vissa banker tillåter inte ens att man lånar till kontantinsats även om lånet tas i en annan bank.
  • Anonym (Queen Bee)
    fjanten skrev 2020-08-15 12:16:44 följande:

Sbab lånar en del av kontantinsatsen tror jag, men då ska du förstås ha i åtanke att räntan på den är högre än bolåneränta. Det är ju ett privatlån. Det är hellre inte hela kontantinsatsen, utan kanske 5 % av den och resterande 10 % behöver du gå in med själv.

Jo jag vet att SBAB gör det. Problemet är att de inte svarar i vettig tid. Nästan alla recensioner ger de lägsta betyg på kundkontakt. Har suttit över två timmar i kö nu.

Jag har lite pengar ock kan få låna av mina föräldrar. Skulle kunna skrapa ihop 150 000 men det räcker inte så långt med dagens priser.

Jag vet att räntan är hög på ett privatlån men t o m det är bättre än jag har det idag. T o m ett lån på 2 milj med HELA kontantinsatsen lånad skulle ge mig ett billigare boende.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Queen Bee) skrev 2020-08-15 12:43:12 följande:
    Vad sa banken då? Vissa banker tillåter inte ens att man lånar till kontantinsats även om lånet tas i en annan bank.
    Nja, alltså du läste nog inte så noga. Jag lånade av FACKET, inte av någon bank.
  • Kjell2

Du kan gå ett blancolån från de flesta banker. Hur stort beror på din kreditvärdighet

Du får kolla med banken

• Anonym (Queen Bee)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-08-15 12:51:38 följande:
    Nja, alltså du läste nog inte så noga. Jag lånade av FACKET, inte av någon bank.
    Var det ett lån som visades i en kreditupplysning? Vet att vissa banker inte accepterar för stora lån utan säkerhet för de anser att du i praktiken har lånat till kontantinsatsen.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Queen Bee) skrev 2020-08-15 13:14:39 följande:
    Var det ett lån som visades i en kreditupplysning? Vet att vissa banker inte accepterar för stora lån utan säkerhet för de anser att du i praktiken har lånat till kontantinsatsen.
    Ingen aning, jag har aldrig tagit kreditupplysning på mig själv. För att koppla tillbaka till din tidigare fråga så sa banken inte ett knyst om var vi fick insatsen ifrån.
  • Anonym (Queen Bee)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-08-15 13:22:43 följande:
    Ingen aning, jag har aldrig tagit kreditupplysning på mig själv. För att koppla tillbaka till din tidigare fråga så sa banken inte ett knyst om var vi fick insatsen ifrån.
    Vilken bank var det? Vet att vissa banker är väldigt hårda medan andra inte bryr sig var kontantinsatsen kommer från.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Queen Bee) skrev 2020-08-15 13:25:34 följande:
    Vilken bank var det? Vet att vissa banker är väldigt hårda medan andra inte bryr sig var kontantinsatsen kommer från.
    Nordea :) 
Svar på tråden Vilka banker lånar ut till kontantinsats vid bolån?