Bonusfamilj
Vill bara höra litet från er andra, få litet åsikter. Jag är bonusmamma till 2 flickor. Dom är 12 och 9 år och är här varannan vecka. Jag har 2 egna äldre pojkar. Det har fungerat bra mellan mig och flickorna i 4 år nu men nu på sista tiden har den äldre kommit in i puberteten och har lagt till sig flera fula ovanor som även den yngre tar efter. Hon vill inte gå i skolan och försöker sjukskriva sig själv, hon ljuger var hon är, hon stjäl saker, hon lägger ut saker på sociala medier som går ut på se mig och gilla mig. Naturligtvis är detta ett uttryck för att hon inte mår bra och jag är uppriktigt orolig för henne. Hennes biologiska mamma har inget socialt nätverk för hon blir väldigt intensiv och hon är resurssvag och kan inte säga nej. Vi får inte med henne på en strukturerad plan för flickan för mamman kan inte säga nej eller vara konsekvent. Nu till problemet, så fort vi ställer några som helst krav ex. göra läxor, städa rummet osv. Skriker hon bara och drar till mamma ( det är cykelavstånd) Det känns jobbigt att om jag ber om en sak, exempel lägga smutsiga kläder i tvättkorgen flippar hon. Pappan (min make) blir mer och mer stressad över hennes beteende och försöker undvika konfrontation för att hon inte ska sticka. Det här blir allt värre och vi måste ju hitta en lösning. Flickan har sagt att om vi ska ha våra regler så flyttar hon heltid till mamma. Det kanske måste bli så men vi vet att mamman inte klarar av situationen. Är det någon som varit i liknande situation eller har något tips. Tipsen ska gynna bonusdottern i längden,