sylvestris skrev 2021-01-04 10:38:28 följande:
Låter lugnande, han känns ju mkt skärpt i övrigt. Solblomma, vilka är uppmärksamhetssignalerna du tänker på?
Det är väl främst sämre interaktion med andra människor som är typiskt. Att barnet inte är socialt på ett normalt sätt. Exempelvis att barnet/bebisen undviker ögonkontakt, inte härmar det föräldrar gör, inte lyssnar till sitt namn, inte leker med andra barn på ett normalt sätt (för äldre barn). Exempelvis inte leker roll-lekar. Det kan också vara att man märker att barnet ligger efter i motorisk eller språklig utveckling.
Att gå på tå hela tiden, dag ut och dag in, och att vägra gå på annat vis, skulle kunna vara ett observandum. Men att barnet gör det under en period, eller då och då under en längre tid, det är inget konstigt.
Min treåriga flicka, exempelvis, är oerhört social både med oss i familjen och med andra. Hon är smart och tidig i sin utveckling. Hon är den av mina barn som jag aldrig någonsin har oroat mig för utvecklingsmässigt. Hon har ändå en del autistiska beteenden. Men, hon fastnar inte i dem, om du förstår vad jag menar. Hon är 3,5 år nu och går på tå ibland. Men oftast går hon inte på tå. Hon älskar att rada upp saker, exempelvis pinnar eller klossar. Men hon kan leka med andra saker och på andra sätt också. Ibland lyssnar hon inte till sitt namn, men det är inte för att hon inte har det sociala samspelet, utan för att hon medvetet ignorerar oss och vill fortsätta göra det hon håller på med.
Det jag menar med detta är att ej autistiska barn har många beteenden som är tecken på autism. Det är helt normalt. Man behöver inte bekymra sig för en sak. Men märker man att många saker felar, att barnet är asocialt, inte hänger med i utvecklingen, ofta fastnar i beteenden på ett sätt som inte är normalt, ja då kanske man ska tänka diagnos.
Barn generellt är ganska konstiga små individer tycker jag :) De får för sig saker, och vill göra olika saker i olika perioder. Min ena son äter just nu bara frukost och vill inte ha vanlig mat. Min ettåring är galen i att bygga klossar och gör inget annat just nu. Äldsta tjejen ritar hjärtan på allt. Men i det stora hela är de normala i sitt beteende. Det är väl där skillnaden ligger. Man får gå lite på magkänslan, och inte dra på för stora växlar över en sak.