• Anonym (sandra)

Abcess i tand, försörjningsstöd.

Jag har en återkommande abcess i en tand, skulle tro att den behöver rotfyllas.Har just nu försörjningsstöd , är sjukskriven. 

Jag lämnade in ett kostnadsförslag på tänderna till soc i början av juli, då sa de att de inte kan bedöma vad som är akut, för personen som bedömer det är på semester fram till i mitten av augusti (16/8). Och att min tandvård får vänta tills dess.

Jag börjar dock känna mig sjuk av min tand, kan inte tugga, slappna av pga smärta, har influensakänsla och kan inte sova pga att det bultar konstant,  hur ska jag göra för att de ska kunna fatta ett beslut lite tidigare än om en vecka, folk slutar väl inte få tandvärk för att det är semester?

• Svar på tråden Abcess i tand, försörjningsstöd.
  • Anonym (Sjukt)

Det är ju riktigt illa. Kan t o m bli farligt. Känner en som fick blodförgiftning pga dåliga tänder och han var nära att förlora ett ben och var svårt sjuk länge.

• Anonym (Hmm)

Gå till akut tandvård och ta det på faktura. Någon gång kommer du väl ha en inkomst så du kan betala?

• Anonym (S)

Vilken tand gäller det? Är det en visdomstand eller en kindtand långt in kanske det är bättre att dra ut den?

• Anonym (S)
    Anonym (Hmm) skrev 2020-08-10 23:33:55 följande:

Gå till akut tandvård och ta det på faktura. Någon gång kommer du väl ha en inkomst så du kan betala?

Finns ju tyvärr många mottagningar där man inte får ta på faktura.

Dock om det är fara för livet så får de nog inte neka vård oavsett om man har pengar eller ej.
  • Anonym (Lite salt)

Kan du inte få en avbetalningsplan?

• Anonym (sandra)
    Anonym (Hmm) skrev 2020-08-10 23:33:55 följande:

Jag är sjukskriven fram till november, så inte innan dess, om inte försäkringskassan ändrar sitt beslut om indragen sjukpenning. Tror inte jag får på faktura, det fick jag inte sist det var akut. Och jag tror inte tandläkaren kan vänta med betalning i flera månader?
  • Anonym (sandra)
    Anonym (Sjukt) skrev 2020-08-10 23:32:58 följande:

Det är ju riktigt illa. Kan t o m bli farligt. Känner en som fick blodförgiftning pga dåliga tänder och han var nära att förlora ett ben och var svårt sjuk länge.

Jo, jag vet, hade även lite feber nu såg jag när jag kollade.
  • Anonym (sandra)
    Anonym (S) skrev 2020-08-10 23:34:57 följande:

Vilken tand gäller det? Är det en visdomstand eller en kindtand långt in kanske det är bättre att dra ut den?

Kindtand. Ja, jag bryr mig inte om vilket de gör just nu, men jag har inte råd att dra den heller.
  • Anonym (sandra)
    Anonym (Lite salt) skrev 2020-08-10 23:38:45 följande:

Kan du inte få en avbetalningsplan?

Skulle tro det kan bli svårt på försörjningsstöd och med betalningsanmärkning, men jag vet inte? Någon som vet?
  • Anonym (S)
    Anonym (sandra) skrev 2020-08-10 23:41:42 följande:

Kindtand. Ja, jag bryr mig inte om vilket de gör just nu, men jag har inte råd att dra den heller.

Har du pratat med tandläkaren så de vet om situationen?

Dra ut kostar ca 1000, rotfyllning ca 4000. Om du inte använt bidraget än kanske du kan komma ner i 700 för en utdragning.
  • Anonym (S)

Be dem annars skriva ut penicillin till dig, då klarar du dig tills soc kan fatta ett beslut.

• Anonym (sandra)
    Anonym (S) skrev 2020-08-10 23:49:47 följande:
    Har du pratat med tandläkaren så de vet om situationen?

Dra ut kostar ca 1000, rotfyllning ca 4000. Om du inte använt bidraget än kanske du kan komma ner i 700 för en utdragning.
    Ja, de har ju gjort kostnadsförslaget till soc. 

Jag kan dock inte lägga 700 ens, då kommer inte mina barn ha mat hela månaden. Behövs att soc godkänner det på något sätt. Låter ganska konstigt för mig att man ska vänta i sex veckor nästan också. Måste ju finnas någon annan som kan fatta beslut, tycker man.
  • Anonym (sandra)
    Anonym (S) skrev 2020-08-10 23:51:00 följande:

Be dem annars skriva ut penicillin till dig, då klarar du dig tills soc kan fatta ett beslut.

Tandläkaren? 

Jag ska försöka!
  • Anonym (Soc.)

Om ingreppet kan vänta flera veckor är det inte att betrakta som akut tandvård, utan som nödvändig.

Smärta och inflammation ska man inte behöva vänta med. Du har gjort en ansökan och ska få den prövad. Finns inget lagstöd för att du måste vänta för att någon är på semester. Akut tandvård som ej kan avvaktas har du rätt att göra innan formellt beslut. Men viktigt att tandläkaren kan intyga att ingreppet var just akut.

• Carabellis kusp
    Anonym (Soc.) skrev 2020-08-11 12:31:59 följande:

Om ingreppet kan vänta flera veckor är det inte att betrakta som akut tandvård, utan som nödvändig.

Smärta och inflammation ska man inte behöva vänta med. Du har gjort en ansökan och ska få den prövad. Finns inget lagstöd för att du måste vänta för att någon är på semester. Akut tandvård som ej kan avvaktas har du rätt att göra innan formellt beslut. Men viktigt att tandläkaren kan intyga att ingreppet var just akut.

Och eftersom en abscess är en infektion så är det i allra högsta grad akut att få bukt med.
  • Anonym (S)
    Anonym (sandra) skrev 2020-08-10 23:56:05 följande:

Tandläkaren? 

Jag ska försöka!

Ja, de kan skriva ut penicillin. Jag hade en tid för att rotfylla en tand och fick problem/ont i den 1-2 veckor innan. Så tandläkaren skrev då ut en 5-dagars kur till mig så jag slapp ha ont tills dess.
  • Anonym (T)

Har du ingen som kan låna ut till dig, tills du kan få från soc?
    Hatar soc! 

• Anonym (Rebecka)

Ta Corsodyl munskölj och skölj varje dag. Det kan lindra. Men soc betalar ju akut tandvård också. Det gör dom här iallafall. Om du ger kvittot så sätter de in det på ditt konto. Fråga dom och tala om att det är mycket akut.

• Anonym (sandra)
    Anonym (T) skrev 2020-08-11 12:42:33 följande:

Har du ingen som kan låna ut till dig, tills du kan få från soc?
    Hatar soc! 

Anonym (Rebecka) skrev 2020-08-11 15:41:03 följande:

Ta Corsodyl munskölj och skölj varje dag. Det kan lindra. Men soc betalar ju akut tandvård också. Det gör dom här iallafall. Om du ger kvittot så sätter de in det på ditt konto. Fråga dom och tala om att det är mycket akut.

Nej, ingen kan låna. 

Corsodyl kommer nog inte fungera, det sitter ganska säkert i käkbenet och djupare. Annars brukar jag också köra det.

Fick tid imorgon i alla fall, och tandläkaren skulle skriva faktura som akut, så soc kommer att betala enligt dem när de får den. Känns jätteskönt, hoppas jag inte blir mycket sjukare inatt.
Svar på tråden Abcess i tand, försörjningsstöd.