• Rosannamariia

När den andra föräldern dör

Hej! Jag bor ihop med sambo och dennes två barn. Nu på heltid då den andre föräldern tagit sitt liv. Barnen kommer ju att få ut en hel del pengar tack vare försäkringar osv som dem får nytta av i vuxen ålder. Men! Är det någon som vet om vi kan få något ekonomiskt stöd pga av den andra förälderns bortgång eller är det en smäll vi får ta bara? Underhållsstöd från försäkringskassan får man inte. Jag hade fått uppfattning om att det som kallas barnpension skulle vara ett stöd för oss och barnen som motsvarade underhållsstödet. Men enligt begravningsbyrån var det samma sak med dem pengarna som försäkringspengarna. Det är alltså pengar barnen får nytta av i vuxen ålder. Men fram tills dem är vuxna då? Ska dem straffas av sin förälders självmord och få en sämre ekonomisk uppväxt? Snälla säg att det finns nått stöd.. någon som har koll?

• Svar på tråden När den andra föräldern dör
  • Drottningen1970
    Långbenopluto skrev 2020-08-10 17:53:47 följande:

Barnpension får barnen varje månad istället fär underhållsstöd.

Och barnpensionen är baserad på den dödas beräknade pension och kan bli lägre än underhållsstödet. Idiotiskt nog.
  • Drottningen1970

Och det stämmer inte att dessa ska sparas till vuxen ålder, utan den betalas ut till kvarvarande förälder och kan användas till det löpande precis som underhållsstöd.

• BeautifulLiz

Min äldsta sons pappa gick bort när sonen var i i nedre tonåren.

Barnpensionen gick till samma ändamål som underhållet gjorde innan. Den var lite högre än underhållet varit, pappan var absolut inte höginkomsttagare. Inte ens i närheten. Hur det räknades ut minns jag dessvärre inte.

Försäkringspengarna fick sonen tillgång till på sin 18-årsdag. Det var överförmyndarspärr på när de betalades ut men den hävdes efter ett kort tag. 

• 11JC1

Barnen kommer få barnpension, dom kommer få dela på den förväntande pension som person beräknas få. Då dom inte var sambo/ gifta utgår ingen omställningspension men barnpensionen blir då på 100%Istället för 80% om omställningspension betalas. Dessa pengar ska användas! Det är för att kompensera att den andra föräldern inte kan bidra med underhåll. Sen beroende på anställning / kollektiv avtal kan det komma pengar som låses tills den dag barnen fyller 18. Kommer hamna på konton som överförmyndarnämnden bestämmer över tills dom fyller 18.

Pengarna från Pensionsmyndigheten kommer av sig själv. Jag fick min första utbetalning ca två veckor efter dödsfallet. Så rent ekonomiskt bör det bli helt ok bara personen jobbade.

Tänk på att om barnen pluggar så kan ni ansöka om pension tills dom fyller 20. Men det måste ni göra själva

• Långbenopluto
    Drottningen1970 skrev 2020-08-10 18:21:43 följande:
    Och barnpensionen är baserad på den dödas beräknade pension och kan bli lägre än underhållsstödet. Idiotiskt nog.
    Nej, det stämmer inte, det finns ett minimumbelopp som är lite högre än underhållet.
  • Drottningen1970
    Långbenopluto skrev 2020-08-12 18:52:33 följande:

Nej, det stämmer inte, det finns ett minimumbelopp som är lite högre än underhållet.

Trodde också det tills helt nyligen, men detta stämmer inte längre. Barnpension kan bli mindre än underhållsstödet. Minibeloppet på barnpension är ca 1400 kr.
Svar på tråden När den andra föräldern dör