• SiggeBas

Mammas nya kille körde bil, troligen utan körkort

Hej!

En bekant tipsade mig att mitt ex's nya kille körde bil.
    Det är inget ovanligt, men... han kommer från ett arabiskt land, har inget personnummer, och jag vet att körkort från det landet ofta inte kommer från en riktig trafikskola, utan man kan köpa dem. Det vet jag av flera människor som kommer från samma land.

Jag frågade barnen om de hade varit med i bilen när han hade kört den, svaret var Ja!

Han kanske har körkort, jag vet inte. Jag frågade mamman och då fick jag till svars att jag inte skulle lägga mig i hennes privatliv! Jag ville ju bara veta om killen hade körkort! Det handlar väl om barnens säkerhet, inte om hennes privatliv!

För att få ett svar ringde jag till 11414, men de kunde inte svara mig pga sekretess. Men efter jag berättade att barnen hade varit med i bilen när han körde gjorde polisen en egen orosanmälan till socialtjänsten.

Mamman och jag blev kallade till separata samtal. Men jag fick inget svar om han nu hade körkort eller inte. Socialtjänsten har inga såna rättigheter att fråga henne en sådan fråga! Först när det blir utredning, och det var inte givet att det blev en sådan!

Är polisen, socialtjänsten och jag verkligen så maktlös? Vad har jag för möjligheter att se till att han inte tillåts köra bilen, inte bara när barnen är med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-08-09 22:51
    Hoppsan hamnade i fel ämne, förl¨t. Hur kan jag ta bort inlägget?
Svar på tråden Mammas nya kille körde bil, troligen utan körkort