Pojkar och flickors lek, en social konstruktion?
"Flickor leker med dockor och pojkar leker med bilar"
Det sägs att det där är något vi lär barnen, vilken typ av lekar, vad de ska leka, att det med andra ord är en social konstruktion, att det finns inget som talar för att det är biologiskt betingat.
Nu tänker jag naturligtvis inte dockor och bilar utesludande, utan syftar på det där man traditionellt anser vara pojklekar respektive flicklekar.
Man har forskat kring det där. I gruooen ingick ett större antal bebisar, ett par månader gamla, hälften flickor och hälften pojkar.
Man höll med ena handen fram en "mjuk" leksak som hade ögon och mun, och en hand med en "hård" leksak, alltså två leksaker varav den ena faller in under traditionellt pojkigt och den andra traditionellt flickigt.
Bebisarna fick titta på och sträcka ut handen mot och känna på båda.
Mönstret som framträdde var att flickor i långt större utsräckning sträckte sin hand efter den mjuka leksaken, och pojkarna efter den hårda.
Jag tänker, bebisar ett par måmader gamla kan ju omöjligen ha låtit sig påverkas av normer?!?!
Genusförskolor finns det gott om. Målet är, bland mycket annat, att flickor och pojkar ska leka med allt, inte alls falla för "samhällets förväntningar" på en utifrån könstillhörighet. Men är det så enkelt?
Till en början erbjöds alla leksaker både pojkar och flickor.
Till genusvetarnas störa förtret kubde man snart konstatera att flickorna mestadels lekte med dockor och pojkar med bilar.
Här tog man nya grepp, man delade in pojkar och flickor i två grupper, och man tog bort leksaker som anses vara typiskt flickiga respektive pojkiga.
Vad säger detta? Jo, det enda det säger är att kan inte verkligheten anpassa sig och se ut på det sätt vi önskar så får man anpassa verkligheten efter hur vi önskar den såg ut.
Vi har bekanta, ett jättetrevligt par. Båda har falllt fullständigt för genus-hysterin och låter sig helt okritiskt hjärntvättas, helt kopplat bort logiskt och rationellt tänkande när det kommer till genus.
Jag minns för ett halvår sen. Deras son fyllde fem år. En charmog liten kille, som vem som helst.
I födelsedagspresent fick han ett dockhus, samt lite dockhusmöbler och små dockor i samma skala som dockhuset.
Idag, sex månader senare använder pojken dockhuset som garage. Han ställer in leksaksbilar i dockhuset, uppradade i sidled som en parkeringsplats.
Vad är din åsikt? Detta med genus, normer och sociala konstruktioner, beror pojkars och flickors val av lek till största del på oss vuxna, våra förväntningar och våra normer?
Eller är det så att skillnaderna mellan pojkars och flickors lek beror till största del på biologiska faktorer?